Victoria’s Secret slaat een andere koers in, maar zijn ze nog op tijd?

Ben jij team Savage x Fenty of trouw aan Victoria's Secret?
VS

Met de concurrentie van Rihanna’s Savage x Fenty, het gebrek aan diversiteit en de teruglopende verkoop heeft het lingeriemerk het niet makkelijk. Daarom gooide Victoria’s Secret het roer om. Maar zijn ze nog op tijd of is het al te laat?

L Brands

Bij het moederbedrijf van het Amerikaanse lingeriemerk vallen al een tijdje klappen. L Brand ziet dat de lingerie niet meer zo goed wordt verkocht als voorheen, er worden ruim vijftig winkels gesloten én de show wordt niet meer zo goed bekeken. Vrouwen kiezen tegenwoordig liever voor comfortabele lingerie in plaats van ondergoed met kantjes, strikjes en andere tierlantijntjes.

De man die grotendeels voor de ondergang verantwoordelijk is, is oud marketing-officer Ed Razek. Hij zei in 2018 dat er nooit een transgender of plussize model mee zou lopen in hun modeshows, want dat zou namelijk ‘de fantasie van Victoria’s Secret’ verpesten. Razek is inmiddels met pensioen en dat heeft ervoor gezorgd dat het merk een nieuwe weg is ingeslagen.

Ali Tate Cutler

De laatste jaren is er steeds meer ruimte gekomen voor modellen in allerlei soorten en maten. Dit komt wellicht door het aanjagen van de consument, of meiden op social media die zich uitspreken voor body positivity. Zo was model Winnie Harlow, zij lijdt aan de huidziekte vitiligo, te zien in de Victoria’s Secret show vorig jaar en is uiterst succesvol.

Sinds het opstappen van Razek, heeft het lingeriemerk ook een plussize model weten te strikken voor hun campagnes. Ali Tate Cutler was al eerder te zien in een campagne van het Engelse lingeriemerk Bluebella en nu dus ook in campagnes van Victoria’s Secret.

Komt het nog goed?

De verandering van Victoria’s Secret geeft aan dat ze eindelijk doorhebben dat ze moeten veranderen. Het merk is een zinkend schip en zal meer wijzigingen door moeten voeren dan één plussize model en één model met een huidziekte wanneer het wil overleven. Victoria’s Secret is niet het enige merk dat aan de rand van de afgrond staat. Zo daalden ook de omzetten van  Abercrombie & Fitch, waarvan de eigenaar zei dat hij geen lelijke mensen in zijn kleding wil zien. En die van American Apparel, het merk dat bekend staat om hun vrouwonvriendelijke campagnes. Het is goed dat het voor grote merken nu écht duidelijk is dat ze diversiteit moeten omarmen, je niet graatmager hoeft te zijn om in lingerie over de catwalk te lopen en iedereen blij moet zijn met hun eigen lichaam.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5dd1982fd414a', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });