Zo zorg je dat je wordt opgemerkt op de werkvloer

Go for it!

werkvloer

Je kunt natuurlijk extra je best doen als de baas kijkt, alleen trakteren als de manager er is en mega likeable zijn als er een bonus aankomt. Maar weet: fake inzet op de werkvloer wordt doorzien. Dat blijkt uit recent onderzoek van de University of Ottowa in Canada. Hebben we tips wat je dan wel moet doen om op te vallen? Een goed soldaatje zijn.

Groothartig 

‘Goede soldaten’ worden in dit onderzoek omschreven als werknemers die hard doch compleet onzelfzuchtig werken; ze doen alles oprecht voor het welzijn van het bedrijf, inclusief het fiksen van de printer op de zonnige vrijdagmiddag als er niemand is om hen te bewonderen. Er zweeft nog net geen aureooltje boven hun hoofd en basically zijn goede soldaten de droom van elk bedrijf.

Goed acteren

Een imago dat je wel even kunt veinzen, denk je? Mispoes. Werkgevers schijnen ‘goede acteurs’ – ofwel de werknemers die vooral pronken tijdens flashy kansen zijn bijzonder goed te herkennen. Dat laten ze alleen niet altijd merken, waardoor het uiteindelijk stilletjes je carrièrekansen in de weg kan staan. Dus al denk je over Meryl Streep-waardige acteerskills te beschikken, transformeer liever écht in een Jeanne d’Arc. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en in het begin zal het waarschijnlijk alsnog gekunsteld aanvoelen. Maar door je langere tijd als een goede soldaat te gedragen (zonder er zuur bij te kijken en zonder aan het eind van het jaar je hand op te houden), vergroot je je kans op groei, promoties en – jawel, meer zelfvoldoening. En ziezo, voor je het weet ben je écht een altruïstisch soldaatje geworden.

In de praktijk

Hoe je deze strategie in de praktijk aanpakt? Een paar dingen die je kunt proberen:

  1. Grijp óók de klusjes aan waarbij je niet kunt shinen en ruim bijvoorbeeld de gemeenschappelijke kasten en ruimtes eens op.
  2. Ga verder dan je functieomschrijving en wees ook bereid om taken te verrichten die ogenschijnlijk niets voor jouw carrière betekenen (zoals taken onder je niveau).
  3. Zet koffie op hectische momenten (en sla de mensen die niet over jouw promotiekansen gaan niet over).
  4. Bied eens aan om te werken op de dagen waarop juist iedereen vrij vraagt.
  5. Help je collega’s zonder er iets voor terug te vragen.
  6. Neem af en toe iets lekkers mee (óók voor de conciërges).

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Lifestyle
  • Marie Claire
  • iStock