Werken op kantoor kan veel irritaties met zich meebrengen. Om dit te voorkomen is het handig om je zo goed mogelijk aan te passen als het aankomt op doen en denken. Daar hoort een verandering in bepaalde gewoontes bij. Deze eigenschappen moet je zo snel mogelijk afleren om ergernissen bij collega's tegen te gaan.
Wees duidelijk
Heb je een vraag voor je baas? Geef duidelijk aan wat je nodig hebt. Als je niet direct bent, krijg je waarschijnlijk niet wat je wilt. Te verlegen overkomen kan je zelfvertrouwen in twijfel trekken bij collega's. Ze zullen zich afvragen of je in jezelf gelooft en of ze je wel moeten vertrouwen met grote projecten.
Houd je e-mails professioneel
Sommige mensen behandelen werkmails als een soort Whatsapp-gesprek. Om respect te krijgen van collega's en je werkgevers, moet je ervoor zorgen dat je je mails professioneel, kort en krachtig houdt. Daarnaast is het ontwijken van telefoontjes, volgens werkgevers een van de meest vervelende eigenschappen. Veel mensen vinden het lastig of ongemakkelijk om te bellen, maar het is wel beter voor je reputatie op werk.
Stop met altijd 'ja' zeggen
Velen zetten zich vrijwillig in voor kleine dingen om nuttig te zijn, maar dit kan averechts werken. Onthoud dat het niet jouw taak is om elke dag de vaatwasser uit te ruimen. Als je deze taken altijd doet en ze maken geen deel uit van je functieomschrijving, kunnen mensen aannemen dat ze over je heen kunnen lopen. Waardoor je afgeleid wordt en niet aan je eigen taken toekomt.
Bron: Marie Claire | Beeld: iStock
- Marie Claire
- iStock