Afgelopen donderdag was het World Mental Health Day en dat betekent dat we extra stilstonden bij onze mentale gezondheid. Hoewel lichte stress ervoor kan zorgen dat je juist net iets beter presteert, zorgt constante stress juist averechts. Daarom een paar tips die kunnen helpen om stress op werk te verlagen.
1. Prioriteiten stellen
Een overvolle mailbox, verschillende deadlines, vergaderingen bijwonen en nog een extra klus erbij. Waar moet je beginnen? Het is belangrijk dat je elke nieuwe dag of week een overzicht hebt. Voer eerst de taken uit met een hoge prioriteit. Stel werkzaamheden waar je tegenop zit niet uit. Doe ze als eerst, want dan ben je er van af! Enne, een opgeruimd bureau zorgt ook voor rust. Klinkt simpel, maar het kan echt een verschil maken.
2. Just no
Als je stress ervaart op werk, wordt dat meestal veroorzaakt door een hoge werkdruk. Natuurlijk wil je goed presteren, maar neem niet meer hooi op je vork dan je aankunt. Durf nee te zeggen op vragen of taken die geen prioriteit hebben.
3. Up-to-date
Als je niet precies weet wat er van je verwacht wordt, kan dat behoorlijk stressvol. Vraag je leidinggevende wat jouw taken en verantwoordelijkheden zijn. Als je het zwart op wit hebt staan, geeft dit meer rust. Enne, je kunt dan ook direct aankaarten wanneer je meer taken vervult dan eigenlijk afgesproken was.
4. Communiceer
Praat met je collega over de stressvolle situatie om tips en ervaringen met elkaar te delen. Daarnaast kan het ook fijn zijn om je gevoel te uiten. En vergeet niet om je soms helemaal af te sluiten van je werk en leuke dingen te doen met je vrienden en familie.
5. Pauze
Soms even weglopen van een stressvolle situatie kan wonderen doen. Neem een korte pauze en bekijk het vanuit een nieuw perspectief. Sta ook een paar keer per dag op van je bureau en loop een rondje. Door te bewegen komt er endorfine vrij in je lichaam, waardoor je geluksgevoel kan worden vergroot.
Beeld: iStock
- iStock