Gewichtsverliescontent van celebrities op social media heeft schadelijke impact

Ondanks de body positivity-beweging, heeft gewichtverlies anno 2024 weer een opleving en beroemdheden praten openlijk over hun transformaties op social media. 

Science says: gewichtsverliescontent van celebrities op social media heeft schadelijke impact

Nu afvalmedicatie als Ozempic en Mounjaro steeds makkelijker te verkrijgen is, en we op social media steeds meer video's over afvallen en snatched lichamen zien, zien we ook een heropleving van obsessies met gewichtsverlies. Zo delen beroemdheden hun snelle gewichtsverlies (door onder andere hongerremmende-medicatie) openlijk op social media. En dit heeft zo z'n gevolgen.

Interesse in gewichtsverlies neemt hard toe

Jaren probeerde de body positivity beweging op te boksen tegen het heersende toch wel vrij slanke schoonideaalbeeld in Hollywood. Natuurlijk, wie van zichzelf een slanke bouw heeft mag dit zeker omarmen, maar wie van zichzelf vol(ler) is moet hetzelfde kunnen doen. De afgelopen tijd lijken de effecten van de body positivity movement echter af te nemen. Anno 2024 lijkt gewichtsverlies – al dan niet verpakt in een 'gezondere en betere' versie van jezelf – hot and happening. De zoekopdrachten naar 'gewichtsverlies oefeningen' stegen het afgelopen jaar met 552 procent en de zoekterm 'snel gewichtsverlies' nam met 581 procent toe.

Op social media zie je een soortgelijke trend. Video's over sport en gewichtsverlies namen dit jaar met 204 procent in populariteit toe. Video's over sporten voor je mentale gezondheid verdwijnen naar de achtergrond. Ze worden wel bekeken, maar de populariteit hiervan steeg een stuk minder hard met slechts 33 procent.

Schadelijke impact op mentale gezondheid

Door afvalmedicatie als Ozempic lijkt het opeens een stuk makkelijker om gewicht te verliezen. Lees wel: voor mensen met een royaal budget, want het is niet goedkoop om deze hongerremmers te gebruiken. Het zijn dan ook met name beroemdheden (maar ook influencers) die de van oorsprong diabetesmedicatie gebruiken voor resultaten. En die resultaten delen ze veelal op social media. Het zorgt ervoor dat we ons weer meer focussen op gewichtsverlies en helaas ook op onrealistische lichaamsvormen.

Dat we veel content zien over (snel) gewichtsverlies, heeft een negatief effect op onze mentale gezondheid. Zo blijkt uit nieuw onderzoek van Asics dat 42 procent van de Britse volwassenen zich onzeker voelt en een achteruitgang in hun mentale gezondheid ervaart door dit soort social media-posts. Ook opvallend, 70 procent van de deelnemers voelt zich door dit soort content juist niet gemotiveerd om te sporten. 80 procent van de ondervraagden gaf daarnaast aan dat de lichamen van beroemdheden op social media hun zelfbeeld schaadt.

Sporten voor je gezondheid

We weten dat sporten heel gezond is, maar er wordt momenteel te veel gefocust op het effect dat sport kan hebben op je gewicht. "Door te veel te focussen op de korte termijn en vaak kleine mogelijkheid van gewichtsverlies, negeren we de diepe en veelzijdige voordelen die beweging kan hebben voor onze geest", aldus professor Brendon Stubbs. Hij vervolgt dat gewichtsverlies tijd kost en dat veel mensen het sporten helaas opgeven wanneer ze niet vrij snel resultaat zien. "Veel mensen stoppen met sporten voordat ze gewicht verliezen, omdat ze ontmoedigd raken wanneer snel gewichtsverlies niet zichtbaar is, of in sommige gevallen niet mogelijk is. Als mensen zich zouden focussen op sporten voor hun plezier en voor hun mentale gezondheid, dan zouden ze niet alleen hun geest beschermen, maar zich ook gemotiveerder voelen om te blijven sporten."

Asics is begonnen aan een nieuwe campagne om te benadrukken wel positieve effect sporten op onze mentale gesteldheid kan hebben. "De toenemende focus op sporten puur als hulpmiddel voor gewichtsverlies is zorgwekkend. Onderzoek toont aan dat de obsessie van de samenleving met sporten voor het ‘perfecte’ lichaam druk uitoefent en mensen ervan weerhoudt om te sporten. De campagne van vandaag is een cruciale herinnering voor mensen om te bewegen voor hun geest, en niet alleen voor hoe het hun lichaam verandert", vertelt Gary Raucher, EVP van ASICS EMEA over de campagne.

De campagne heet 15 Minute Weight Loss. Dit klinkt misschien als een wat vreemde naam, maar het sportmerk heeft daar bewust voor gekozen. De campagne bevat video's die in eerste instantie inderdaad lijken op oplossingen voor gewichtsverlies, maar uiteindelijk onthullen de video's dat 15 minuten sporten je mentale gezondheid juist erg kan verbeteren. De video's bevatten ook daadwerkelijk tips om te sporten and to take the weight of your mind.

Lifestyle
  • Her.ie, ASICS
  • Adobe Stock