Geen inhoud
Eigenlijk zou je dit soort tv-programma's kunnen vergelijken met een zak chips, volgens tv-criticus Kit Stone. "Je krijgt een zak chips, je favoriete smaak nog wel, maar zodra je hem opent, blijkt dat het grootste deel uit lucht bestaat en er slechts een klein beetje chips onderin zit. Je blijft achter met de behoefte aan meer, maar er is gewoon niets anders," omschrijft ze. "En dan vraag je je af: wat was hier nou eigenlijk het nut van?"
Algoritmen
Tegenwoordig besteden we veel tijd aan series waarvan we weten dat ze inhoudelijk weinig te bieden hebben – en achteraf voelen we ons ellendig omdat we doelloos op de bank hebben gezeten. Deze bezigheid lijkt op het gedachteloos scrollen door sociale media, en langzaam sijpelt dit patroon nu ook door in hoe we Hollywood-entertainment consumeren. Dit heeft alles te maken met algoritmen, die op een vergelijkbare manier werken als die op sociale media. Je krijgt series voorgeschoteld door een algoritme dat is afgestemd op je eerdere voorkeuren, en die op elk mogelijk moment automatisch worden afgespeeld – net zoals je op TikTok met een swipe de volgende video te zien krijgt.
Het algoritme van TikTok staat erom bekend mensen eindeloos te laten scrollen door feilloos aan te voelen wat gebruikers willen zien, en streamingplatforms proberen nu hetzelfde te bereiken. Zo geven de algoritmes van Netflix de streamer gedetailleerd inzicht in je kijkgedrag: ze analyseren hoe je door de menu’s navigeert, welke series je overslaat, waar je stopt om een preview te bekijken, en welke je uiteindelijk aanklikt en bekijkt. Daardoor kunnen streamingplatforms je een persoonlijk samengesteld menu voorschotelen: geen keuzestress, maar een grote verleiding om gewoon te gaan zitten en op ‘play’ te drukken bij het eerste wat op je scherm verschijnt.
Kortstondige content
Onze behoefte aan snelle, gemakkelijke content wordt alleen maar versterkt door de toenemende hoeveelheid korte series. Denk aan miniseries of het feit dat veel nieuwe shows maar één of twee seizoenen krijgen. Slimme platforms zoals Netflix leren steeds meer over onze voorkeuren — consumenten laten hun echte voorkeuren zien via ons gedrag en aankopen, niet door wat we zeggen dat we leuk vinden. Hoewel we misschien niet altijd genieten van een avondje Love Island bingen, is dit wél waar we veel tijd aan besteden.
Impact op onze gezondheid
Hoewel dit alles niet positief klinkt, zijn er wisselende meningen over hoe 'trash tv' je gezondheid kan beïnvloeden. Hoewel het vaak wordt gezien als oppervlakkige televisie door het overdreven drama en de sensationele inhoud, is het ongelooflijk populair. Toch kijken miljoenen mensen naar deze programma's, omdat het een manier is om even te ontsnappen aan het dagelijks leven. Het over-de-top drama is vaak zo groot dat het gemakkelijk is om jezelf erin te verliezen. Bedenkers van dit soort programma's spelen slim in op de menselijke fascinatie voor sensatie en roddels, wat het voor veel kijkers aantrekkelijk maakt. Mensen vinden het leuk om te kijken naar de problemen van anderen, omdat het hen een gevoel van emotionele opluchting kan geven, of zelfs omdat het hen een gevoel van superioriteit kan geven door te zien hoe anderen zich in ongemakkelijke situaties bevinden. Klinkt best positief!
Echter, er te veel tijd aan besteden kan natuurlijk negatieve gevolgen hebben. Langdurig tv-kijken kan leiden tot een zittende levensstijl, wat op de lange termijn gezondheidsrisico's zoals een vergrote kans op obesitas, type 2-diabetes en andere chronische ziektes met zich meebrengt. Bovendien kan te veel tv kijken als afleiding onderliggende gevoelens van schuld of ontevredenheid versterken en je mentale welzijn schaden. Dus ook voor 'trash tv' geldt: consumeer met mate!
- Glamour UK, Bustle, The Everyday
- Videoland RHOAMS