doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

8 Lichamelijke voordelen van mediteren

Wat de sportschool doet voor je lijf, doet mediteren voor je geest.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fee7c146422 img{#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fee7c146422 img{#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fee7c146422 img{#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fee7c146422 img{#fig-60fee7c146422 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}lichamelijke voordelen mediteren

Mediteren: de één zweert erbij, de ander heeft er absoluut het geduld niet voor. Toch kun je er veel baat bij hebben om zo nu en dan eens te mediteren. Het is niet alleen ontspannend, maar heeft ook veel lichamelijke voordelen.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

1. Flexibele hersenen

Als je iedere dag 40 minuten lang mediteert ontwikkel je neuroplasticiteit. Dit houdt in dat je hersenen het vermogen krijgen om de structuur en functies te veranderen.

2. Dikkere cortex

Besluitvaardigheid, aandachtsspanne en geheugenfuncties verbeteren wanneer je 40 minuten per dag mediteert. Dit is gebleken uit een Amerikaans onderzoek uit 2005 waarbij de wanden van de cortex dikker waren bij mensen die wel mediteren dan bij niet mediterende mensen. Dit zou eventueel helpen om ziektes als Alzheimer, Parkinson en dementie te voorkomen.

3. Snellere reactievermogen

Bij een onderzoek uit 2006 mochten de proefpersonen kiezen tussen een nap, netflix avond en een mediteersessie. Hieruit bleek dat de mensen die kozen om te mediteren 10% sneller reageerden dan de rest.

4. Lage bloeddruk

Mensen met een hoge bloeddruk kregen van Dokter Randy Zusman het advies om een meditatiecursus te volgen. Na drie maanden had 40 tot 60% zichtbaar een lagere bloeddruk. Dit komt omdat er door ontspanning stikstofoxide vrijkomt wat de bloedvaten verwijdt.

5. Beter afweersysteem

Witte bloedcellen hebben een hoge prioriteit als het gaat om ons afweersysteem. Uit onderzoek is gebleken dat bij mediterende mensen deze cellen vermenigvuldigen of gelijk blijven. Als je niet mediteert is de kans dat deze afnemen groter. Er is ook gebleken dat mediterende mensen minder ontstekingseiwitten aanmaken. Dit zou gunstig kunnen zijn voor mensen met een auto-immuunziekte.

6. Pijnverlichtend

Mediteren kan je meer verlichting geven dan een goede dosis morfine. Dit komt doordat de activiteit in het pijn gedeelte in je hersenen afneemt.

7. Lichaamstemperatuur

Door te mediteren kan je lichaamstemperatuur beïnvloed worden. Zo blijkt uit een onderzoek uit 2013 waarbij de deelnemers moesten inbeelden dat er vlammen uit hun ruggengraat kwamen. Onderzoekers stellen, door middel van hersenscans en nauwkeurige metingen, een stijging tot 38,3°C vast. Ook lukte het om met -25°C een natte handdoek te laten drogen door alleen je lichaam te gebruiken.

8. Langer leven

Telomeren zitten aan het eind van iedere chromosoom en dient als bescherming. Wanneer je langere telomeren ontwikkelt, leef je schijnbaar ook langer. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat mediterende personen meer telomerase-activiteit vertonen.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');