Vrije radicalen 101

Nu op Happy in Shape: alles wat je wilt (en zou moeten!) weten over vrije radicalen.
  • Food
  • Redactie Happy in Shape
Vrije radicalen 101

Ze klinken als een politieke partij, zijn schadelijk voor je gezondheid en hebben iets met antioxidanten te maken, klopt. Maar wat zíjn vrije radicalen nou eigenlijk precies? En hoe kun je ze vermijden of onschadelijk maken? Lees alles wat je wilt (en zou moeten!) weten in onze vrije radicalen 101.

Vrije radicalen zijn niet bepaald het meest sexy topic, dus houden we het simpel: vrije radicalen zijn onvermijdelijke bijproducten van je stofwisseling. Het zijn agressieve, zuurstofbevattende moleculen die elektronen missen en deze proberen weg te stelen van je DNA, eiwitten en celmembranen. Ze zijn pas schadelijk als je er te veel van in je lichaam hebt. En dat is anno 2016, o.a. door suikergebruik, uitlaatgassen, straling, sigarettenrook, geconserveerd voedsel en stress, helaas al snel het geval. De mogelijke gevolgen daarvan zijn ernstige ziekten, ontstekingen, kleine kwaaltjes en rimpels; viermaal yaiks en genoeg motivatie om de buggers aan te pakken.

Gelukkig heeft de natuur ons voorzien van antioxidanten: stoffen die vrije radicalen vangen, zoals vitamine E, bètacaroteen en zink. Je vindt ze vooral in groenten en fruit en wie daar genoeg van eet, is eigenlijk al best goed bezig. Maar je kúnt meer doen in de strijd tegen vrije radicalen.

1. Ga voor vers en natuurlijk

Eet zoveel mogelijk vers fruit en verse groenten, liefst biologisch: uit onderzoek van de Britse University van New Castle is gebleken dat biologische groenten en fruitsoorten meer antioxidanten bevatten dan hun niet-biologische varianten. Mijd daarnaast kant-en-klaar maaltijden en voedingsmiddelen met conserveringsmiddelen, toegevoegde kleur- en smaakstoffen en andere dubieuze ingrediënten.

2. Eet felle kleuren

Hoe feller de kleur van een stuk groente of fruit, hoe meer antioxidanten erin zitten. Eet iedere dag gevarieerd en zo kleurrijkrijk mogelijk, en je krijgt vanzelf genoeg antioxidanten binnen.

3. Wees zen

Door stress, angstgevoelens en nervositeit maakt je lichaam meer vrije radicalen aan.

4. Mijd UV-straling

Mijd te veel blootstelling aan de zon, verfoei de zonnebank en wil je bruiner, ga dan liever voor bruin uit een potje.

5. Doe iets met clichés

Oftewel: rook niet, drink met mate, mijd slechte vetten, eet zo min mogelijk geraffineerde suikers, doe niet aan overeten en kom in beweging.