7 tips om buikvet kwijt te raken

Nu de feestdagen eraan komen willen we er natuurlijk tiptop uit ziet. En dat buikje werkt niet mee. Daarom voor jou: 7 tips om buikvet kwijt te raken.
  • Food
  • Redactie Happy in Shape
7 tips om buikvet kwijt te raken

Als we iets vervelend vinden aan ons eigen lichaam is het wel buikvet. Het zit in de weg, het is vet wat het snelst terugkomt en laat het er nu ook weer eens het meest langzaam vanaf gaan. Jakkes. En met die naderende feestdagen, zitten we daar natuurlijk niet op te wachten. Daarom: 7 tips om buikvet kwijt te raken. 

1. Water

Drink veel water. Minstens 2 liter per dag en als je het echt goed wilt doen 3. Dat komt neer op ongeveer 12-14 glazen per dag. Het geeft je een vol gevoel en stimuleert je spijsvertering. Zorg dat je altijd een flesje bij je hebt, dan ben je na een paar keer bijvullen zo door die liters heen. Plus met bijvullen heb je je loopje ook weer gehad.

2. Let's go nuts

Noten zijn ontzettend gezond, vooral amandelen. Maar pas wel op, als je er teveel neemt, kom je er weer van aan. Pak dus een klein handje. Lekkere snack!

Noten

3. Vermijd junkfood

Koolhydraten zijn sowieso slecht voor je, denk aan pasta en brood. Tenzij je een lange duurloop gaat doen natuurlijk. Zo niet, probeer dan qua koolydraten te minderen. Daarnaast is junkfood slecht voor je. En vermijd ook koekjes, toetjes, snoep, ijs, taart... Eigenlijk alles wat lekker is. Helaas! Neem genoegen met een handje nootjes of een appeltje.

4. Stop before you pop

Je moet je spijsvertering op gang houden. Je ontbijt, lunch en diner zijn het belangrijkst, sla deze dus nooit over en probeer op dezelfde tijden te eten. Probeer daarnaast op de momenten dat je honger hebt gewoon te eten, 6 x per dag is goed voor je (en dan niet 6x per dag grote porties. Ontbijt, lunch en diner wat meer, en kies dan 3 tussendoortjes: een appel, kiwi, beetje soep bijvoorbeeld). Let wel op, stop met eten zodra je honger voorbij is. Dat is meestal sneller dan je door hebt. Je maag geeft pas later een seintje. Dus stop before you pop.

5. Slaap voldoende

Als je te weinig slaapt krijgt, kom je aan. Je lichaam gaat gek genoeg dan vocht op slaan als vet. Je wordt moe en dan volgt een energietekort, waardoor je de drang krijgt om meer/weer te eten.

6. Sporten

Dat je van buikspieroefeningen je buikvet verliest is een fabeltje, je traint je spieren, maar het vet verdwijnt niet. Wel is natuurlijk elke oefening of work-out die je doet, goed voor het verbranden van calorieën. Ga lekker hardlopen, wandelen, fietsen, et cetera.

Romee Strijd

7. Eet voedsel uit deze groepen

Last but not least, probeer voedsel te eten uit deze groepen:

  • Groenten (oneindig veel)
  • Fruit (2 stuks per dag)
  • Langzame koolhydraten (bijvoorbeeld quinoa of chiazaad)
  • Eieren (1 per dag)
  • Vis (en dan geen vette kibbeling)