Deze groenten en vruchten hoef je niet te schillen

Er zitten vaak heel veel voedingsstoffen, vezels en antioxidanten in de schil van een groente of vrucht. Lekker er omheen laten dus!

Lees ook

Genoeg fruit en groenten eten is een tip die veel healthcoaches geven, maar soms kost het veel tijd om alles te bereiden voor een lekkere maaltijd of gezonde smoothie. Daarnaast krijgen we het idee dat de schil van een vrucht of groente vies of overbodig is. Healthcoach Katie Cavuto uit Philadelphia stelt echter dat de schil van een vrucht of groente hartstikke gezond kan zijn. Lees hieronder waarom en welke groenten en vruchten je dus niet meer hoeft te schillen. Dat scheelt alweer!

1. Appels
Een appeltje schillen is lekker, maar vaak genoeg happen we hem ook gewoon af. Helemaal niet zo raar, maar waarom is de schil van een appel goed om te eten? De appelschil is rijk aan vezels, vitamine c en de stofjes quercetine en triterpenoïden die kanker bestrijden.

2. Aubergine
De huid van deze vlezige groente bevat een krachtige antioxidant die celschade door veroudering en ziekte helpt te voorkomen en genezen.

3. Komkommer
De schil van de komkommer kan ruw zijn, maar zit vol met vezels en antioxidanten.

4. Wortelen
Zo lang je de wortel goed wast, hoef je hem niet te schillen. Dat is ook beter want alle geconcentreerde antioxidanten zitten direct onder de schil. Als je dus een wortel schilt haal je ook deze antioxidanten weg.

5. Pastinaak
De pastinaak wordt vaak de witte wortel genoemd, maar is minder zoet en heeft een winters smaakje. Maar net zoals bij de wortel zitten alle voedingsstoffen net onder de schil. Haal hem dus niet uit zijn jasje!

6. Zoete aardappelen
Zoete aardappelen zijn heerlijk om op te bakken en dit kun je zeker doen als de schil er nog op zit. In de schil zitten namelijk de meeste voedingsstoffen zoals: vitamine c, kalium en bètacaroteen (ook wel provitamine A genoemd).

7. Aardappelen
Bij veel gerechten die je kunt bereiden met aardappelen laat je de schil weg. Dat is een slecht idee als je bedenkt dat 20% van de voedingsstoffen zoals vitamine B en verschillende mineralen in de schil zitten en daarnaast ook alle vezels.

Bron: Womens Health
Beeld: Sanoma

Laatste nieuws

Zie ook