Onlangs lanceerde sportmerk House of Grafity in Nederland. Happy in Shape stelde Maria-Rosa Vyskocil, oprichtster van het merk, vier vragen over de totstandkoming en toegankelijkheid.
Je hebt een achtergrond in de mode-industrie, waarom besloot je een eigen merk op te richten en specifiek voor sportkleding te kiezen?
'House of Gravity is ontstaan nadat ik merkte dat onze blik op fashion aan het veranderen is. In Singapore, Hong Kong, New York en LA zie je al langer dat gezonde voeding, veel bewegen en je fit voelen een steeds grotere rol gaan spelen. Deze bewuste lifestyle waait over naar de rest van de wereld. We zijn bewuster bezig met beweging en leiden een actiever leven. Door ons drukke, stadse leven dragen we onze active wear steeds vaker. Van onze ochtendyoga tot een koffietje met een vriendin, en van meetings tot een run in het park aan het einde van de dag.'
'De hoge hakken en jurkjes zijn dus ingeruild voor active wear. Ik was opzoek naar een kwalitatief merk waarvan ik die kleding ook buiten de gym kon dragen. Dat merk bleek zo lastig te vinden, dat ik besloot het zelf op te gaan zetten. Eind vorig jaar ben ik met de voorbereidingen en ideeën gestart en begin dit jaar is House of Gravity geboren: een atletisch modemerk met kwalitatief luxe stoffen en een vrouwelijk design waarvan de kleding als active wear, day wear en travel wear gedragen kan worden.'
Waarom heb je er nu voor gekozen om House of Gravity ook in Nederland verkrijgbaar te maken?
'Ik woon zelf in Singapore en afgelopen zomer zijn we gestart met ons sales seizoen in Azië. Hier zie je echt heel duidelijk een veranderende trend in het straatbeeld. Ons kantoor is gevestigd in het modedistrict en hier is het helemaal niet gek om je sportlegging te combineren met een leren jasjes, mooie top en designer tas.'
'Ik zie dat dit ook langzaam aan in Nederland veranderen en daarom wilde ik het merk ook snel daar lanceren, want ook in Nederland miste ik een merk met vrouwelijke silhouetten en kleuren.'
De collectie is heel kleurrijk, waarom kies je voor veel kleur? Wat wil je daarmee uitdragen?
'De collectiekleuren zijn ieder seizoen afkomstig van kristallen uit de natuur. Ieder kristal heeft zijn eigen unieke helende werking en of je daar wel of niet in gelooft maakt niet zoveel uit. De mooiste kleuren komen uit de natuur en dit zal dan ook iedere collectie het kleurenpallet bepalen om zo tot een mix van zachte en krachtige kleuren te komen.'
Hoe probeer jij House of Gravity toegankelijk te maken voor alle vrouwen?
'Met 'feel your inner Gravity' staat House of Gravity voor het vinden van balans. Een lifestyle die gaat over meer dan gezonde voeding en beweging alleen. Door ons snelle en drukke leven komt er steeds meer behoefte aan het vinden van balans tussen onze body, mind en soul. Een holistische manier van leven is geen vluchtige hype meer en tijd maken voor self care wordt steeds belangrijker voor een happy en healthy lifestyle. Sporten is daar een belangrijk onderdeel van.'
'Wij willen een merk neerzetten waarin vrouwen zich goed voelen, ook wanneer ze hun active wear dragen. Je vrouwelijk en extra mooi voelen dus, wat we in de collectie terugbrengen door het gebruik van stoffen met shape control waardoor het support biedt tijdens je work-out maar ook meteen een mooi, liftend effect geeft. Een mooie sportoutfit is daarnaast is namelijk de beste motivatie om te gaan sporten.'