Nationale Week Zonder Vlees: zo houd je het vol

Wist je dat het eten van minder vlees een positieve impact kan hebben?

Nationale Week Zonder Vlees

Wist je dat het eten van minder vlees een positieve impact kan hebben? Het is daarnaast ook nog eens supermakkelijk toe te passen. De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees is deze week gestart en ook jij kunt meedoen. We leggen je uit waarom het een positieve impact kan hebben én hoe je het zelf volhoudt, mocht je dat lastig vinden.

Nationale Week Zonder Vlees

Deze week staat Nederland in het teken van minder vlees met de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief van Isabel Boerdam, die heel Nederland oproept om van 8 t/m 14 maart vlees te laten staan. Want wist je dat wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, je in zeven dagen tijd 101 liter water, 79km autorijden aan CO2-uitstoot én 770 gram dierenvlees bespaart? En volgens de stichting achter de campagne, zijn mensen die een week meedoen eerder geneigd om vaker voor een vegetarisch alternatief te kiezen. Een blijvende positieve impact op onder andere het milieu en dierwelzijn dus.

Zo houd je het vol

Een week geen vlees eten, is lang niet voor iedereen even gemakkelijk. Daarom wordt de campagne ook breed gesteund met allerlei initiatieven, die het voor jou weer een stukje makkelijker maken. Hieronder wat je kunt verwachten:

  • Alle supermarkten maken het proberen van nieuwe, vegetarische producten laagdrempelig door deze producten in de aanbieding te doen.
  • Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in de aanbieding: een unieke actie voor supermarkten.
  • Meerdere producenten introduceren rondom de week nieuwe vegetarische producten. Zo zijn er in de schappen nieuwe producten te vinden van Beyond Meat®, The Blue Butcher, Albert Heijn, Lidl, Future Farm, LikeMeat, Santa Maria, Vivera, Violife, De Vegetarische Slager, Honig, Garden Gourmet en Jumbo. Albert Heijn heeft maar liefst 50 nieuwe vegetarische producten in de schappen opgenomen.
  • Beyond Meat® laat consumenten door middel van een online quiz testen wat voor type vleeseter ze zijn. Op basis van de uitslag ontvangen de deelnemers een op maat gemaakt menu met plantaardige alternatieven voor populaire vleesgerechten, dat deelnemers door de Nationale Week Zonder Vlees helpt.
  • Meatless Farm organiseerde in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees in Amsterdam de eerste plantaardige drive thru van Europa, in samenwerking met Salsa Shop. Liefhebbers konden van 4 t/m 6 maart terecht voor een plantaardige burrito voor €1.
  • De Vegetarische Slager opent in samenwerking met Deliveroo het pop-up restaurant De Vleesch Lobby. Van 5 t/m 17 maart kunnen inwoners van Amsterdam vegan burgers & loaded fries bestellen om zo te ontdekken dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees.
  • Vegan Masters stelt in samenwerking met BUMI, Rude Health, Willicroft en Flora Plant een plantaardige maaltijdbox samen, zodat consumenten eenvoudig een week lang op elk moment van de dag zonder vlees kunnen eten.
  • Een aantal partners geven maaltijden zonder vlees weg, om zo Nederlanders laagdrempelig aan de week mee te kunnen laten doen. Meerdere boxen van Vegan Masters worden verloot, Coop geeft een vegetarisch diner weg aan de winnaar van hun zoektocht naar de ‘Grootste Vleeseter van Nederland’ en LikeMeat biedt plantaardige maaltijden aan aan ziekenhuizen om hen in deze zware tijd te helpen.
  • Violife en Flora Plant slaan de handen ineen met de kookshow “Maxim doet Vegan”. Maxim Hartman en Tim den Besten laten hierin zien dat plantaardig eten ook stoer en mannelijk kan zijn.
Food
  • Marie Claire
  • iStock