doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Drink jij te veel koffie? Deze 5 signalen kunnen erop wijzen

Hartstikke lekker, maar teveel is niet goed.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60c83ff560756 img{#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60c83ff560756 img{#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60c83ff560756 img{#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60c83ff560756 img{#fig-60c83ff560756 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Teveel koffie

Een kopje koffie gaat er altijd wel in. In de ochtend worden we ermee wakker en gedurende de dag blijven we energiek. Daarnaast is het natuurlijk gewoon hartstikke lekker, in al zijn variaties. Maar wanneer drink je te veel koffie? Wij zochten het voor je uit.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Hoeveel is teveel?

Hoeveel koffie is nou eigenlijk te veel? Verrassend genoeg kun je nog best wat koffie drinken per week. Er wordt aangeraden om niet meer dan 28 kopjes koffie per week te drinken, wat neerkomt op zo’n vier kopjes per dag. Als je meer drinkt, kan het negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Uit onderzoek zijn vijf signalen naar voren gekomen, die aangeven dat jij misschien iets minder koffie moet drinken.

1. Je voelt je angstig
Een gemiddeld kopje koffie bevat 95 milligram cafeïne. Wanneer je meer dan vier kopjes koffie per dag zou drinken, krijg je zo’n 500 milligram cafeïne binnenkrijgen. Uit een studie van Journal of Psychopharmacology blijkt dat een hoge cafeïne-inname stress, angst en zelfs depressies kan veroorzaken. Angst en stress moet je serieus nemen en kun je het beste met een professional bespreken als het je dagelijks leven gaat beheersen. Bij lichte signalen kun je eerst eens proberen wat vaker een kopje koffie over te slaan.

2. Je slaap niet goed
Dat cafeïne je wakker houdt, is allang geen nieuws meer. Echter, je kunt serieuze slaapproblemen krijgen wanneer je regelmatig te veel koffie drinkt. Uit een onderzoek onder 197 middelbare scholieren bleek dat een groot deel van de gebruikers ’s ochtends vroeg wakker werd, daardoor zijn ze overdag vermoeid en minder geconcentreerd.

3. Je hartslag neemt toe
Hoewel een studie aantoonde dat het drinken van 100 milligram cafeïne tot 17.00 uur geen verhoogde hartslag veroorzaakte, kan een teveel aan koffie je hartslagritme veranderen. Nu hoef je je niet meteen grote zorgen te maken, dit gebeurt pas wanneer je een aanzienlijke hoeveelheid koffie per dag naar binnen werkt.

4. Je bent zenuwachtig
Heb je je weleens zenuwachtig gevoeld na te veel kopjes koffie? Dan kan het zomaar zijn dat je een overdosis cafeïne hebt gehad. Volgens Healthline kun je last krijgen van hoofdpijn, slaapproblemen en een verhoogde hartslag. Wanneer deze signalen ernstig voorkomen, kun je het beste langs de huisarts gaan. Tot die tijd kun je proberen of het helpt om iets minder koffie te drinken.

5. Je voelt je vermoeid
Veel mensen nemen een kopje koffie als ze zich moe voelen. Maar wist je dat het consumeren van te veel cafeïne juist een negatief effect op vermoeidheid kan hebben? Vooral als je bakkie koffie veel suiker bevat. Uit onderzoek gepubliceerd in Innovations in Clinical Neuroscience staat dat het regelmatig drinken van cafeïnehoudende dranken, vooral met suiker, mentale vermoeidheid veroorzaakte bij deelnemers. Een kopje koffie in de ochtend om wakker te worden is geen probleem, maar laat op de avond kun je ‘m beter overslaan.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');