doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Alles over een gezond voedingspatroon

Wat is nu eigenlijk gezonde voeding?
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6151792b0962e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6151792b0962e img{#fig-6151792b0962e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6151792b0962e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6151792b0962e img{#fig-6151792b0962e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6151792b0962e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6151792b0962e img{#fig-6151792b0962e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6151792b0962e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6151792b0962e img{#fig-6151792b0962e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Gezond voedingspatroon

Je wil graag gezond blijven en je weet dat gezonde voeding hier een belangrijke bijdrage aan levert. Aan de andere kant wil je ook kunnen genieten van lekker eten en niet alleen leven op salades. Wat is nu eigenlijk gezonde voeding? En hoe kun je zorgen voor een gezond eetpatroon, waarbij lekker eten centraal staat? We zochten het uit.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Wat is goede voeding?

Goede voeding zorgt ervoor dat je lichaam voldoende energie en voedingsstoffen binnenkrijgt. Eiwitten, koolhydraten, mineralen, vezels en vitamines spelen hierbij een belangrijke rol. Met goede voeding voel je je fitter en heb je een kleinere kans op ziektes zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Goede voeding bestaat uit veel groente en fruit, volkoren producten, peulvruchten, noten en ongeveer 3 eieren per week. Ook enkele porties zuivel per dag dragen bij aan een gezond voedingspatroon. Daarnaast is het belangrijk om een keer per week vette vis te eten.

Welke voeding kun je beter vermijden?

Voeding die bestaat uit producten die bewerkt zijn en gemaakt van wit tarwebloem, kun je het beste vermijden. Voorbeelden hiervan zijn: koekjes, wit brood, zoutjes en biscuits. Ook rood vlees van koeien, schapen of varkens kun je het beste niet te vaak eten. Eet in plaats hiervan liever gevogelte of vis. Vermijd ook frisdranken en vruchtensappen uit de supermarkt. Deze zitten vaak boordevol suikers.

Eet veel groente en fruit

Als je iedere dag twee stuks fruit eet heb je een kleinere kans op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. Probeer regelmatig ander fruit en wissel af. Als je niet zo vaak groente of fruit houdt kun je ook sap van het fruit persen zodat je het toch binnenkrijgt. In versgeperst sappen zitten wel minder vezels. Hierdoor zit je er minder snel vol van. Van groente kun je eenvoudig een lekkere soep maken door het te pureren en op te warmen met een bouillonblokje.

Eet volkoren producten

Eet zoveel mogelijk volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Laat de witte varianten van deze producten liever staan. Volkoren producten zijn rijk aan vezels, vitamines en gezonde koolhydraten. Daarnaast geven ze sneller een verzadigd gevoel waardoor je er minder van eet. Brood dat een bruine kleur heeft betekent niet altijd dat het gezonder is. Soms wordt brood donkerder gemaakt met mout. Hierdoor wordt het brood bruiner, maar niet per se gezonder. Let daarom op of op de verpakking vermeld staat dat het om een volkoren product gaat.

Eet peulvruchten

Peulvruchten verlagen je cholesterol. Ze zijn rijk aan koolhydraten, eiwitten, vitamine B en mineralen zoals ijzer, fosfor en calcium. Daarnaast bevatten peulvruchten veel vezels. Voorbeelden van peulvruchten zijn bruine bonen, kikkererwten en linzen.

Kies voor gezonde vetten

Eén van de voedingstips die leiden tot een gezondere levensstijl is het kiezen voor gezonde vetten. Gezonde vetten zijn onverzadigd. Verzadigde vetten bevatten veel ongezonde verzadigde vetzuren. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte. Voorbeelden hiervan zijn roomboter, vet van dieren zoals vet vlees. Gezonde vetten vind je in olijfolie, halvarine, vette vis en noten. Zuivel zoals melk, yoghurt en kaas kun je zonder problemen eten.

Gebruik niet teveel zout

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten van nature al zout. Extra zout toevoegen is dus eigenlijk niet nodig. Het beste kun je kiezen voor andere smaakmakers zoals kruiden. Met groene kruiden zoals basilicum, dille, tijm en oregano kun je heerlijke maaltijden bereiden zonder dat je teveel gebruik maakt van zout. Ook geroosterde zaden en pitten zoals pijnboompitten, sesamzaad en zonnebloempitten zijn een gezonde toevoeging. Zorg dat je niet meer dan 6 gram zout per dag gebruikt. Er zit vaak al veel zout in kant- en klare maaltijden sauzen en snacks, kijk daarom op de verpakking hoeveel zout er is toegevoegd.

Drink producten zonder suiker en alcohol

Drink op gevoel. Je lichaam geeft zelf aan hoeveel vocht het nodig hebt. Heeft je lichaam meer vocht nodig dan krijg je dorst. Luister je naar dit gevoel dan drink je vanzelf ongeveer 1,5 liter per dag. Genoeg drinken is belangrijk voor de werking van je darmen. Kies het liefst voor water, melk thee of koffie zonder suiker. Drink je thee, kies dan voor groene of zwarte thee. Helemaal geen alcohol drinken is het beste voor je gezondheid. Wil je toch alcohol drinken? Drink dan niet meer dan een glas en het liefst niet iedere dag. Voorkom dat drinken een gewoonte wordt en drink minimaal 2 dagen in de week niet.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');