doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61749a1fc5ac3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc5ac3 img{#fig-61749a1fc5ac3 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61749a1fc5ac3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc5ac3 img{#fig-61749a1fc5ac3 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

1 op de 5 vrouwen heeft endometriose: dit zijn 6 symptomen die hierop kunnen wijzen

Sporten tijdens je menstruatie? Misschien tóch doen

Je moet er misschien niet aan denken, maar sporten is altijd een goed idee.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc8b73 img{#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc8b73 img{#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc8b73 img{#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749a1fc8b73 img{#fig-61749a1fc8b73 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}yoga

Als je met kramp en gierende hormonen wakker wordt, dan heb je natuurlijk niet direct zin om je sportschoenen aan te trekken. Maar het is eigenlijk juist heel verstandig om te sporten wanneer je ongesteld bent. Wij leggen je uit hoe dat zit én hoe je sporten zo pijnloos en comfortabel mogelijk maakt.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Ongesteld sporten

Wanneer je ongesteld bent, voel je je in het beste geval een beetje oncomfortabel. In het slechtste geval is het tijd voor een hoop pijnstillers en een kruik. Maar wanneer je weer eens in bed of op de bank ligt met eindeloze kramp, overweeg dan om toch je yogamatje uit te rollen of je wandelschoenen aan te trekken. Het zit zo: sporten zorgt voor de aanmaak van endorfine in je hersenen. Deze stofjes zorgen dat de hoeveelheid dopamine (het ‘gelukshormoon’) in je lichaam toeneemt en dat pijn afneemt. Volgens onderzoek kan een specifiek type endorfine zelfs beter je pijn verzachten dan morfine! Bovendien zorgt sporten er op de lange termijn voor dat je meer energie hebt. Perfect dus, als je weer eens duf van de hormonen bent.

Motivatie vinden

Stap één om te gaan sporten is natuurlijk het vinden van motivatie. Als je niet ongesteld bent kan dit al lastig zijn, laat staan als je bloedt en chagrijnig bent. Maar houd dan vooral in je achterhoofd dat je je er écht beter door gaat voelen. Alle begin is moeilijk, maar achteraf zul je jezelf bedanken dat je tóch die stap hebt gezet.

Houd het simpel

Een andere goede tip is om het simpel te houden: houd het bij oefeningen waar je al bekend mee bent, en doe vooral rustig aan. Je menstruatie is geen goed moment om intensief te CrossFitten of voor het eerst een zware spinning-les te volgen. Bovendien kan sporten op ontzettend veel manieren. Zie je het niet zitten om naar de sportschool te gaan? Trek dan een stel stevige schoenen aan en maak een mooie wandeling. Een rustige yogales is net zo goed sport. Zo lang je je lichaam maar aan het werk zet om die endorfine te produceren, zit je goed. En ten slotte: blijf luisteren naar je lichaam. Ongesteld zijn is tijdelijk, je lichaam heb je voor altijd.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');