Deze smakelijke actie vraagt aandacht voor voedselverspilling

Zoveel geld verspillen we tijdens de feestmaand aan voedsel.

Houd je vast: in Nederland verspillen we in de decembermaand zo’n 124 miljoen euro aan eten. Well, that’s a lot. Om aandacht voor dit schokkende bedrag te vragen, is bananenbroodmerk SUNT een campagne gestart. 

December 

Sinterklaassnoepgoed, chocoladeletters en kerstspecials: voedsel dat gericht is op de decembermaand vliegt je om de oren. En eerlijk is eerlijk, bij de feestdagen denken veel mensen aan gezelligheid die gepaard gaat met eten. In december slaan we dan ook massaal voedsel in. Lekker, maar al die aankopen gaan lang niet allemaal op en zo verspillen we dus ruim honderd miljoen aan eten. 

Verspilling 

Dat hoge bedrag is niet alleen zonde van je geld, maar ook van het milieu. Voor de voedselproductie worden namelijk allemaal machines gebruikt en transportmiddelen ingezet waardoor CO2 wordt uitgestoten en veel water nodig is. En eindigt het eten dan in de vuilniszak? Dan zijn die nadelen ook nog eens voor niets geweest. 

Campagne 

Om ons hier, dus van ons eet- en ‘verspilgedrag’, bewuster (van) te maken is bananenbroodmerk SUNT een actie genaamd ‘voedsel is goud waard’ gestart. Het ‘gezicht’ van deze campagne is een eetbaar, gouden bananenbrood dat, net als de andere bananenbroden van het merk, gemaakt is van bananen die te groot, te klein of te rijp waren en anders weggegooid zouden worden. Want koken en bakken met voedsel dat anders weggegooid zou worden, is natuurlijk de meest makkelijke manier om verspilling tegen te gaan. 

Klik hier om meer te weten te komen over de campagne en het brood te bestellen. 

Laatste nieuws