Zo kom én blijf je fysiek in shape

Hoewel de sportscholen sinds 1 juli weer open zijn, sporten velen van ons niet zoveel als voor de lockdown. En de zomervakantie? Ook die draagt eraan bij dat we niet op ons fitst zijn. Dat wel weer worden (en blijven)? Trainster en OneFit Presents Teacher Malou geeft tips om resultaat te boeken.
In shape

Let's hit the gym

Zitten de quarantaine- en zomervakantie-kilo’s er (nog) aan? Je bent echt niet de enige. We hopen dat je van de afgelopen tijd hebt genoten, maar snappen het ook als je je weer wat fitter wilt voelen. Maak weer gezonde gerechten, laat die cocktails en glazen wijn staan en boek een les in de sportschool.

Begrijpelijk als je overenthousiast bent, maar we raden het aan om het sporten rustig op te bouwen. Ook trainster en OneFit Presents TeacherMalou zweert bij verantwoord sporten. Hoe je dat doet? Ze geeft tips.

5 tips

1. Sport je normaal gesproken graag en veel? Bouw het rustig op. Doe maximaal 3 workouts per week, vergeet niet te stretchen en wissel af met dagen van rust. Geen tijd of zin in die rustdagen? Kies dan voor een les Yin Yoga op zo’n rustdag. Yin is gefocust op bindweefsel en het voorkomen van blessures. Zo’n les kan dus altijd. Extra handig: met een flexibel abonnement van OneFit kun je bij tal van sportstudio’s en scholen lessen boeken en dat maakt het afwisselen van diverse sporten supermakkelijk.

2. Start niet meteen op het niveau waar je geëindigd was voor de lockdown of vakantie. Ook hier geldt: bouw rustig op, gebruik bijvoorbeeld lichtere gewichten, en luister goed naar je lichaam. Enne, niet geheel onbelangrijk: baal niet van jezelf als een oefening niet gaat zoals je wilt of gewend bent. Het is logisch dat je lichaam weer even moet wennen. Door het de tijd te geven, boek je uiteindelijk het snelst resultaat.

3. Kies verschillende typen work-outs om blessures te voorkomen en zorg voor een goede balans tussen aan- en ontspanning. Wissel bijvoorbeeld iedere power work-out af met een stretch-sessie. Malou: 'Met OneFit kun je twee weken van tevoren je sportlessen reserveren. Zo heb je gelijk die welbekende stok achter de deur. Plan de work-outs zo in dat je afwisselt.' Als trainster wisselt zij haar lessen zelf ook af.

Leuk weetje: een spier rekken kost twee keer zoveel kracht als samentrekken. En juist door je spieren te rekken, maak je ze sterker. De kracht zit hem namelijk ook in de mobiliteit en stretch van je spiermassa, aldus Malou.

4. Is hardlopen jouw ding of vind je het met de nieuwe maatregelen fijn om ook een rondje te rennen? Zorg er dan voor dat je de juiste looptechniek onder de knie hebt of krijgt. Een schema en de juiste materialen zijn ook hier van essentieel belang om blessures te voorkomen. OneFit biedt ook hardlooptrainingen aan, waarbij je met anderen samen kunt lopen.

5. Tot slot: luister altijd naar je lichaam en sla die work-out of laatste oefening over als je merkt dat je geen puf meer hebt. Kijk of je het kunt compenseren op een ander moment, zodat je wel het regelmatige sporten vasthoudt, of volg een (kort) lesje digitaal.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f69de703fb5d', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });