Ondernemer zijn in de health branche, hoe werkt dat eigenlijk? Caroline Glasbergen (34) lanceerde twee jaar geleden haar bedrijf Fitshe. Ondernemen leerde ze met vallen en opstaan.
Goed advies: ‘Om alles uit jezelf te halen, moet je goed in je vel zitten. Ik ben altijd al heel sportief geweest en was al langer bezig met gezonde voeding. Ik trainde bij een personal trainer, die mij aanraadde om na het sporten een eiwitshake te nemen om mijn spieren te laten herstellen. Op zich geen slecht advies: eiwitten zijn belangrijke bouwstenen van je lichaamscellen. Als je sport, vraag je meer van je lichaam en heb je aanvullende eiwitten nodig. Maar toen ik op zoek ging naar een fijn product, kon ik dat niet vinden. In veel van die shakes zaten zoetstoffen en kunstmatige aroma’s, stoffen die ik helemaal niet in mijn lijf wilde hebben. Ik vroeg aan een aantal vriendinnen hoe zij dat zagen en ik bleek niet de enige vrouw te zijn die behoefte had aan een goede, natuurlijke eiwitshake. Zo ontstond het idee voor Fitshe.’
Geen zekerheid maar vrijheid: ‘Om een concept goed neer te zetten moet het je volle aandacht krijgen. Destijds werkte ik nog als consultant voor grote bedrijven. Ik hield mij bezig met innovatie en groeistrategie. Die baan zegde ik op om me volledig op mijn bedrijf te kunnen richten. Ik bedacht het merk, bezocht leveranciers van goede ingrediënten en ontwikkelde samen met deskundigen onze receptuur. Dit proces heeft ruim een jaar geduurd, en al die tijd had ik dus nauwelijks salaris. Gelukkig had ik wat spaargeld. Ook leefde ik veel zuiniger dan voorheen, toen ik nog lekker verdiende. Mijn vriend, die een jaar later ook voor zichzelf begon, en ik deden een grote stap terug. Niet altijd makkelijk, maar ook wel weer mooi om te merken dat je eigenlijk heel weinig nodig hebt. Ik kon niet zomaar kleding kopen die ik eigenlijk niet nodig had en we aten een stuk minder buiten de deur. Je werkt dus harder dan je ooit deed, maar gaat veel minder verdienen. Toch was dit een heel bewuste keuze. Ik geloofde in wat we aan het doen waren en had vertrouwen in een goede afloop. Ik koos dan misschien niet voor zekerheid, maar wel voor de vrijheid om zelf iets te creëren. Geld was even minder belangrijk.’
Liefde en aandacht: ‘Het was meteen duidelijk dat mijn doelgroep uit actieve vrouwen zou bestaan. Dat was al een onderscheidende factor, want veel eiwitshakes zijn voor mannen gemaakt. Dat zie je ook aan de schreeuwerige verpakkingen met van die Arnold Schwarzenegger-types erop. Ik wilde iets ontwikkelen waarvan vrouwen blij zouden worden. Hoe het product eruit ziet is dan ook belangrijk. Vrouwen stellen wat dat betreft hogere eisen dan mannen. Ze willen dat iets er mooi uitziet. Daarom besteedde ik veel aandacht aan het design van onze shakes, repen en accessoires. Een mooie shakebeker die je graag meeneemt naar de sportschool, bijvoorbeeld. Je kunt heel blij worden van dingen waar echt liefde en aandacht aan is besteed.’
Om half zes opstaan: ‘De grootste uitdaging was om de smaak goed te krijgen. De meeste aanvullende producten met eiwit zijn heel vies. Veel shakes worden bijvoorbeeld gemaakt van erwteneiwit of rijst, en hebben een muffe smaak. Ik ging op zoek naar andere ingrediënten die ook veel eiwitten leveren. Ik heb vroeger de hotelschool gedaan en heb een grote passie voor koken. En dus ontwikkelde ik zelf de receptuur. Dan stond ik om half zes ’s morgens op om producten te testen, omdat dan mijn smaakpalet nog neutraal was en ik alles beter kon proeven.’
Niet perfect: ‘Ondernemen leer je met vallen en opstaan. Een van de belangrijkste lessen die ik leerde, was dat ik niet bang moest zijn om fouten te maken. Angst om op je bek te gaan belemmert je enorm. We leven nu juist in een wereld waarin je zo veel kunt uitproberen, daar moet je gebruik van maken. En niet alles hoeft dan perfect te zijn. Natuurlijk heb ik goed over dingen nagedacht, maar ik leerde ook dat je soms gewoon iets moet doen en een sprong in het diepe moet nemen zonder alles te overanalyseren. Een andere belangrijke les was dat harder werken niet altijd de oplossing is voor elk probleem. Als je een eigen bedrijf opzet, gaan er zo vaak dingen mis. Zo hadden we een keer een productlancering maar stonden alle producten nog op een pallet in een andere stad. Op zo'n moment is dat heel vervelend, maar je lost het uiteindelijk altijd weer op. Gaat er iets mis, dan moet je soms even stoppen waar je mee bezig bent en een stapje terug doen. Even stilstaan en rustig kijken naar wat er speelt. Dat werkt beter dan dat je je als een kip zonder kop ergens op stort.’
Adempauze: ‘Mijn tip voor andere vrouwen die ook willen ondernemen: zorg goed voor jezelf. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Er gaan momenten komen dat je tegenwind krijgt, en waarop je denkt: ik geef het op, mijn idee kan in de prullenmand. In plaats van te piekeren moet je het juist even loslaten. Ga iets anders doen. Sporten, wandelen, een dutje doen. En begin daarna weer met frisse moed. Je kunt niet altijd keihard knallen. Dat is voor mij ook een uitdaging. Ik ben altijd heel enthousiast en wil iedereen een goede service bieden. Dus dan werk ik maar door. Soms moet ik dan even een adempauze nemen. Want als ik opbrand, heeft niemand meer iets aan mij. Daarom mediteer ik dagelijks en doe ik nu ook een docentenopleiding tot yinyogadocent. Uiteindelijk gaat het om de juiste balans.’
Tekst: Anne Broekman
Lees ook: Met de 11 min work out blijft Kendall Jenner in shape