doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

3 Tips voor een gezonder thuiskantoor

Naar kantoor is nog even niet mogelijk, maar een gezondere thuis werkplek wel.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
Gezond thuiskantoor

Hoorde het eerst gewoon bij een standaard werkdag, twee lockdowns en bijna een jaar thuiswerken later staat het heel hoog op je wensenlijstje: gezellig ouwehoeren bij het koffieapparaat. Of nog beter: even naar je collega lopen om bij te kletsen. Dat is nog even niet mogelijk, maar een gezonder thuiskantoor wel.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Verlangde je voor de pandemie misschien naar meer tijd thuis, inmiddels ben je het hartstikke zat om als ‘tussen- doortje’ de vaatwasser uit te ruimen of de bakker om de hoek als lunch-uitje te hebben. Het kan een negatieve impact ervaren op je mentale welzijn, maar de nog steeds niet zo normale routine kan ook de nodige gevolgen hebben voor je lichamelijk welzijn.

Susan Smulders van Moneypenny Consulting & Training is een autoriteit als het gaat om thuiswerken en deelt in de nieuwe Happy in Shape tips voor een happy & healthy thuiskantoor. Wij delen er alvast drie.

1. Woon(kamer)/werkverkeer

Susan: 'Het reizen tussen woning en werk is een transitie: hiermee maak je heel bewust de overgang van je privé- naar je kantoordomein en andersom. Die transitie helpt je om qua rol heel bewust te schakelen. Sommige mensen zijn perfectionistisch en hebben geen rem, die gaan zo nog een uurtje door om de puntjes op de i te zetten. Dat doe je thuis makkelijker dan op kantoor. Probeer daarom een plek te vinden die je associeert met werk. Zodra je je laptop dichtklapt en daar weggaat, ben je officieel weer thuis.'

2. Smeerolie-momentjes

Susan: 'Mensen missen informele contacten met hun collega’s, het sparren, de koffiepraatjes en het plezier onderling. Je moet beseffen dat die sociale momenten de smeer-oliemomenten zijn in de organisatie. Je ziet mensen denken: kan ik dat soort sociale praatjes wel maken tijdens werktijd? Terwijl we op ons werk heel veel tijd aan dat soort interacties vermorsen en daar vinden we het niet raar. Mijn advies is: denk in mogelijkheden. Je kunt best een wandelafspraak inplannen met een collega uit de buurt. Of spreek een videoverbinding af in plaats van een belletje als je overlegt. Benut de flexibiliteit die je nu hebt.'

3. Kleine wasjes (doen!)

Susan: 'Soms hoor ik van leidinggevenden dat ze bang zijn dat hun werknemers thuis een wasje doen tijdens werkuren. Ik zeg dan: Gefeliciteerd, dan doen ze iets anders. Veel mensen hebben hun werkplek niet gezond afgesteld, maar nog veel problematischer is het gebrek aan beweging.'

In de nieuwe Happy in Shape vind je meer tips. Maar ook gemakkelijke oefeningen op een rijtje voor een gezonder thuiswerklijf. De nieuwe editie ligt nu in de winkel. Wil je de deur niet uit? Dan bestel je hem gemakkelijk hier. Extra leuk: bij het bestellen van 3 tijdschriften krijg je 50% korting!

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');