doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Dit gebeurt er met je lichaam als je kaas eet voor het slapengaan

Just so you know.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
Kaas lichaam

Kaas staat niet bepaald bekend om zijn gezondheidsvoordelen. Het zou zelfs nadelig zijn als je een stukje kaas eet in de avond, omdat het zou leiden tot nachtmerries en slapeloosheid. Maar kloppen die beweringen wel?

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Nachtmerries van kaas

Veel mensen brengen het eten van kaas laat op de avond in verband met nachtmerries en een rusteloze slaap. Recent onderzoek laat juist het tegendeel zien: door kaas te eten slaap je als een roosje! Dit zou komen door bepaalde vitaminen en voedingsstoffen in kaas.

Tryptofaan

Kazen met een laag vetgehalte zijn bijvoorbeeld rijk aan het aminozuur cryptofoon. Tryptofaan zorgt ervoor dat er meer vrijkomt van het hormoon serotonine. Dit hormoon zorgt op zijn beurt weer dat het lichaam ontspant – wel zo belangrijk als je in slaap wilt vallen! Geen kaasliefhebber? Tryptofaan komt ook voor in onder andere bananen, aardappels en melk.

Calcium

Zoals de meeste mensen wel weten is kaas een zuivelproduct en daarom rijk aan calcium. Calcium zorgt ervoor dat je je minder gestrest voelt en dat je zenuwstelsel zich ontspant. Het schijnt dat het zelfs je hersenen tot rust kan brengen. Ideaal dus als je vaak ’s nachts ligt te malen en te piekeren.

Lekker slapen

Voortaan kun je dus onbekommerd een blokje magere kaas snacken voor een goede nachtrust. Maar er zijn ook andere voedingsmiddelen die een positief effect kunnen hebben op je slaap. Hieronder vind je er nog een paar. Je kunt afwisselen en testen wat voor jou het beste werkt.

- Magere eiwitten: gevolgde zoals kip of kalkoen bevatten net als kaas veel tryptofaan.
- Kruiden: salie en basilicum kunnen helpen om spanningen in het lichaam lost te laten. Heerlijk door de pasta!
- Noten: vooral amandelen, cashewnoten en walnoten zorgen ervoor dat er extra serotonine vrijkomt in je lichaam.
- Bananen: naast tryptofaan bevat de gele vrucht ook magnesium en kalium, twee mineralen die de spieren helpen herstellen. Een extra stuk fruit is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.
- Groene bladgroenten: niet alleen zuivel, ook deze groenten zitten boordevol calcium en verminderen daardoor stress.

Eten dat je wakker houdt

Slaap je ’s nachts slecht? Probeer dan de volgende voedingsmiddelen te laten staan in de avond.

- Vet voedsel: vettig eten kan snel leiden tot spijsverteringsproblemen en brandend maagzuur, kwaaltjes die je langer wakker kunnen houden.
- Alcohol: veel mensen denken dat alcohol helpt om sneller in slaap te vallen, maar wist je dat de slaapkwaliteit er na een glaasje wijn hard op achteruit gaat? Daardoor word je zelden uitgerust wakker na een avond vol alcohol.
- Chocolade: Schuif je portie chocolade voor de dag maar door naar de volgende ochtend. Chocola bevat namelijk cafeïne, net als koffie, waardoor je ’s avonds juist scherp en alert blijft en misschien wel urenlang schaapjes ligt te tellen.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');