Aha: om deze reden kun je een vaccinatie-afspraak het beste telefonisch maken

Online een afspraak maken is niet in alle gevallen gunstig.

Wanneer je de vaccinatie tegen het coronavirus wilt hebben, is het wachten tot de uitnodiging op de deurmat valt. Heb jij de uitnodiging eindelijk binnen? Yes! Tijd om een afspraak te maken. Daarvoor zijn er twee opties: online een afspraak maken of bellen met het callcenter. En hoewel online de snelste optie lijkt, blijkt het callcenter ook het overwegen waard te zijn.

Afspraak maken in de buurt

Een coronavaccin wil je het liefst zo dicht mogelijk bij huis krijgen. In Dordrecht wonen, maar naar Den Haag moeten voor een prik is zeker niet ideaal. Toch gebeurt het momenteel dat mensen die online een afspraak maken niet in de buurt terecht kunnen. En dit gebeurt niet alleen in Dordrecht. Uit alle hoeken van Nederland hoor je deze geluiden.

Kun je niet in de buurt terecht, maar wil je dat wel graag? Dan blijkt een belletje met het callcenter van de GGD je makkelijk verder te helpen. Vaak kun je dan in de buurt én iets eerder terecht. Best vreemd. Een woordvoerder van de GGD legt aan Volkskrant uit dat het komt door ‘topdrukte in het systeem op piekmomenten’.

Overbelast systeem

Jongere leeftijdsgroepen krijgen momenteel ook een uitnodiging op de mat. Deze groep is online beter wegwijs dan de ouderen voor hen. Er worden nu dan ook meer afspraken gemaakt via het digitale systeem. Ongeveer de helft van de mensen die een prik wil, maakt de afspraak online. Het systeem raakt daardoor wat oververhit. Vorige week probeerden op het drukste moment 200.000 mensen tegelijkertijd een afspraak te maken.

Wil iemand een afspraak maken? Dan krijgt diegene drie mogelijkheden te zien. Zolang zij de afspraak nog niet hebben afgerond, zijn die drie tijdstippen op dat moment ‘bezet’. Dit om dubbele afspraken te voorkomen. Om die reden krijgen sommige mensen minder gunstige tijden en locaties te zien dan wanneer ze zouden bellen. Wel benadrukt de GGD dat het online maken van een afspraak in de meeste gevallen gewoon goed gaat.

Allemaal bellen?

Wil jij niet pas over een x-aantal dagen terecht kunnen en zeker niet ver van huis? Dan zou je nog contact kunnen opnemen met een medewerker van het callcenter. Zij hebben beter zicht op de afspraakmogelijkheden. Of we dan maar allemaal moeten bellen voor onze afspraak? Volgens de GGD-woordvoerder niet. Als iedereen gaat bellen zou het callcenter namelijk overbelast kunnen raken. Daarnaast vertelt de woordvoerder dat iedereen sowieso binnen drie weken terecht kan voor de prik als iemand een afspraak wil plannen.

Bron: De Volkskrant, Tips en Weetjes | Beeld: iStock

Laatste nieuws