doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Wat er met je body & mind gebeurt als je slechts drie dagen niet sport

Zo snel kan het gaan.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614964c24ae0f img{#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614964c24ae0f img{#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614964c24ae0f img{#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614964c24ae0f img{#fig-614964c24ae0f img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Lichaam niet sporten

Dat sporten goed voor je lichaam en geest is, dat weet je vast wel. Maar weet je ook wat er met je lichaam gebeurt als je helemaal niet sport? Na drie dagen heeft dat namelijk al gevolgen.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Drie dagen

Stephanie Dietz, spinning instructrice en personal trainer bij Barry's Bootcamp, legt uit: 'Je spieren worden sneller vermoeid en dus lui, al na drie dagen. En je zult dus drie dagen na je laatste work-out al kracht verliezen.' Maar dat is niet alles, vertelt ze. Lees mee.

1. Cravings
Als je stopt met sporten, zul je sneller grijpen naar die zak chips of reep chocolade. Dit komt door een gebrek aan positieve invloed, die je krijgt van sporten. En bij een gebrek hieraan, krijg je dus vaker cravings naar dingen die ongezond zijn.

2. Down
Sporten zorgt ervoor dat het stofje endorfine in je bloed komt. En endorfine, daar word je blij van. Als je niet sport, voel je je dus een stuk minder goed in je vel en hoe langer je niet sport, hoe erger dit gevoel wordt. Wanneer je de hele dag achter je bureau zit, is het belangrijk om je spieren 's avonds eens lekker aan het werk te zetten. Het kost je energie, maar het levert uiteindelijk meer energie op.

3. Stress
Lig je 's nachts wakker van je rekeningen en andere verplichtingen? Sporten is goed voor het wegnemen van je stress. Sport je niet, dan ga je meer piekeren. Dus heb je veel aan je hoofd? Duik dan vooral je home gym in of ga een stuk wandelen en je zult je daarna een stuk rustiger voelen.

Maar...

Rust is oké! Rust nemen is erg belangrijk tussen het sporten door, dus schroom niet om ook lekker te ontspannen. Het kan een tijdje duren, maar je hebt echt zo je kracht weer terug.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');