doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Skeeleren maar: waarom skeeleren zo’n goede workout is

Trek je skeelers maar uit de kast!
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
Skeeleren

Wandelen, fietsen, hardlopen... Als het mooi weer is, ga je er lekker op uit. Maar waarom trek je niet je skeelers uit de kast? Een lekkere buitenactiviteit die ook nog eens als een echte workout te beschouwen is!

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Cardio en kracht

Als je skeelert, combineer je eigenlijk cardio- en krachttraining met elkaar. Niet zo gek dus dat je dan ook nog aardig wat calorieën verbrandt met een uurtje skeeleren. Een uurtje skeeleren staat gelijk aan een uurtje joggen. Een ‘gemiddelde’ man die zo’n 86 kilo weegt kan met een uurtje skeeleren zo’n 10 calorieën per minuut verbranden. Een ‘gemiddelde’ vrouw die zo’n 73 kilo weegt kan 9 calorieën per minuut verbranden. Als je een uur gaat skeeleren kun je dus tussen de 400 en 600 calorieën verbranden, afhankelijk van je lengte, gewicht en snelheid.

Bilspieren trainen

Hoewel je net zoveel calorieën verbrandt met joggen, is skeeleren een heel andere workout. Zo gebruik je andere spieren tijdens het skeeleren dan wanneer je een stukje gaat hardlopen. Als je skeelert duw je namelijk je benen naar de zijkant en niet naar achteren. Met skeeleren train je je buitenste bilspieren meer dan je doet tijdens joggen. Bovendien is skeeleren een goede core-training, omdat je continu je evenwicht moet bewaren.

Ben je nog niet helemaal overtuigd om te gaan skeeleren? We hebben nog een paar gezondheidsvoordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Het is de ideale workout als je je gewrichten niet te veel wilt belasten. Uit een onderzoek van de Universiteit van Massachusetts blijkt dat je je gewrichten vijftig procent minder belast tijdens het skeeleren dan tijdens het hardlopen.
  • Het is goed voor je humeur: als je lekker buiten skeelert, neemt je lichaam vitamine D op én kun je genieten van de omgeving. Bovendien is het een leuke oefening die je ook nog eens met iemand samen kunt doen.
  • Je wordt er sterker van: je core en bilspieren worden dus getraind tijdens het skeeleren. Maar omdat je je armen nodig hebt om te balanceren, krijgen die ook een kleine workout. Volgens GetRolling is skeeleren een goede krachttraining, helemaal voor je onderlichaam.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');