doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Deze voedingsmiddelen zorgen voor een mooie en gezonde huid

Weg met die dure crèmes!
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-615170730c987 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615170730c987 img{#fig-615170730c987 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-615170730c987 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615170730c987 img{#fig-615170730c987 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-615170730c987 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615170730c987 img{#fig-615170730c987 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-615170730c987 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615170730c987 img{#fig-615170730c987 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Voedingsmiddelen huid

Je kunt smeren met de duurste crèmes, maar kunt je huid ook mooi en gezond eten. Lees je mee?

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Gember
Op zoek naar een antioxidant met ontstekingsremmende eigenschappen? Dan zit je met gemberwortel goed, weet dermatoloog Paula Simpson. Ook hebben studies al aangegeven dat gember een kalmerende werking op je huid heeft.

Chiazaad
Toen chiazaad aan populariteit won, riep men nog weleens dat het vogelvoer was. Maar wát een vogelvoer is het dan. Het zaadje is erg rijk aan omega 3-vetten. “Deze vetzuren helpen bij het leveren van bouwstenen voor het goed functioneren van huidcellen. Ook helpt het bij de aanmaak van collageen, om de huidfundering sterk en rimpelvrij te maken”, vertelt Joshua Zeichner aan Allure. Ook in lijnzaadolie, koolzaadolie, haring, makreel en zalm zitten veel Omega 3-vetten.

Tomaten
Deze rode vrucht is rijk aan lycopene. Deze antioxidant gaat veroudering van de huid tegen. Ook leuk: het caroteen in tomaten kan ervoor zorgen dat je huidskleur warmer wordt.

Matcha
Matchapoeder is ontzettend rijk aan antioxidanten. Ter vergelijking: een kopje matcha bevat net zoveel antioxidanten als tien koppen groene thee. Matcha heeft veel ontstekingsremmende eigenschappen. Hierdoor kan het roodheid verminderen die veroorzaakt wordt door chronische huidaandoeningen zoals rosacea en acne.

Cacao
Net als matcha bevat ook rauwe cacao veel antioxidanten. Ook is cacao rijk aan flavonoïden, die de bloedtoevoer naar de huid bevorderen. Deze verhoogde bloedstroom bevordert de celgeneratie die nodig is voor een stralende huid. Ook niet onbelangrijk: cacao gaat vrije radicalen tegen, dit zijn de stoffen die verantwoordelijk zijn voor huidveroudering.

Spinazie
Ook met groene bladgroente zoals spinazie zit je goed. Neem deze groente op in je dieet, want het is rijk aan vitamine K, wat de bloedtoevoer bevordert. Daarnaast bevat het veel zink. Volgens Dr. Zeichner is hiervan aangetoond dat het helpt om acne te verminderen en te voorkomen. Simpson vult aan dat deze bladgroente, net als boerenkool, zeaxanthine bevat. “Een natuurlijke antioxidant die de huid beschermt en huidtint egaliseert.”

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');