doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61749349f27b1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749349f27b1 img{#fig-61749349f27b1 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61749349f27b1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61749349f27b1 img{#fig-61749349f27b1 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Deze 5 etenswaren kun je beter bevroren dan vers kopen

5 Dingen die (kunnen) gebeuren als je stopt met het eten van brood

Vooral nummer 5 zag je misschien niet aankomen.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6174934a02423 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174934a02423 img{#fig-6174934a02423 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6174934a02423 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174934a02423 img{#fig-6174934a02423 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6174934a02423 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174934a02423 img{#fig-6174934a02423 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6174934a02423 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6174934a02423 img{#fig-6174934a02423 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Brood eten

Het eten van brood staat soms in een negatief daglicht. Vooral nu veel mensen een koolhydraat-vrij dieet volgen, wordt brood nog vaker geschrapt. Maar is dat eigenlijk wel zo'n goed idee? Women's Health UK zocht het uit.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Gevolgen

Waar veel mensen niet bij stilstaan als ze met een koolhydraat-vrij dieet beginnen, is dat je ook een stuk minder vezels binnenkrijgt. Dat kan flink wat lichamelijke ongemakken tot gevolg hebben. We hebben de vijf meest voorkomende gevolgen van het stoppen met het eten van brood even voor je op een rijtje gezet.

1. Je verliest veel water in plaats van vet
Voedingsdeskundige en spier-coach Marie Spano zegt er het volgende over: "Als je stopt of mindert met het eten van koolhydraten, zul je merken dat je heel snel afvalt. Dit is helaas geen vet. Het is water. Het zit namelijk zo: Als koolhydraten in je lichaam worden opgeslagen in de vorm van glycogeen, houdt iedere koolhydraat zo'n drie keer zijn eigen gewicht in water vast." Als je stopt met het eten van koolhydraten, zullen dus eerst die watervoorraden worden opgemaakt in plaats van vet.

2. Je kunt niet meer goed naar de wc
Volkoren granen hebben een ontzettend belangrijke rol als het gaat om je vezel-inname. Uit een onderzoek van Nutrition Research is gebleken dat 92% van de volwassen in Amerika te weinig granen binnen krijgt. Vezels, die voorkomen in plantsoorten zoals granen, groenten en fruit, helpen niet alleen om je bloedsuikerniveau op pijl te houden, maar houden ook het risico van obesitas en andere chronische ziektes laag, en zorgen ervoor dat je darmen goed werken. Als je te weinig vezels eet, zul je dus ook minder goed naar het toilet kunnen.

3. Je wordt er chagrijnig van
Koolhydraten, of ze nu geraffineerd of meergranen zijn, verhogen het goede gevoel-hormoon, dat uit de hersenen komt. Dus als je ook je gezonde koolhydraten uit je dieet schrapt, zul je minder van die gelukshormonen aanmaken en dus ook vaker een minder goed humeur hebben.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_middle_article');

4. Je workouts hebben eronder te lijden
Koolhydraten zijn de eerste energiebron van je lichaam als je gaat sporten of al bewogen hebt. Marie Spano: "Als je koolhydraten uit je dieet schrapt, zal je energiepijl een stuk lager liggen. Als je weer goede koolhydraten gaat eten, zal dit energiepijl zich weer herstellen." En ja, als je geen goede workouts hebt vanwege je energiepijl, heb je ook geen goede resultaten!

5. Je hebt een grotere kans op hart- en vaatziekten
Het type koolhydraten dat je uit je dieet schrapt maakt hier een groot verschil. Uit een onderzoek van The American Heart Association is gebleken dat volkoren granen de cholesterol in bedwang kunnen houden, en kunnen zorgen voor een lager risico op hart- en vaatziekten, beroertes, obesitas en diabetes type 2.

Denk in het vervolg dus maar goed na of je helemaal wilt stoppen met het eten van (meergranen) brood!

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');