TikTok-feed van minderjarigen vol met botox- en fillerreclames: 'Vergeleken met hen ben ik een trol’

Cosmetische ingrepen zoals botox en fillers lijken steeds normaler voor jongeren, mede door de vele advertenties die zij dagelijks tegenkomen op TikTok. Dit roept zorgen op bij experts: 'Hoe meer jongeren met zulke content geconfronteerd worden, hoe groter de kans dat ze zelf ook een ingreep willen.'

meisje

Reclames voor minderjarigen

Cosmetische ingrepen zoals botox, lipfillers en zelfs borstvergrotingen worden op sociale media volop gepromoot. Veel bedrijven en influencers houden zich niet aan de regels die ervoor moeten zorgen dat minderjarigen deze reclames niet te zien krijgen. Uit onderzoek van NOS Stories blijkt dat jongeren onder de 18 regelmatig worden blootgesteld aan advertenties voor cosmetische behandelingen op TikTok.

Verboden

Dit is in strijd met de Nederlandse Reclame Code, die voorschrijft dat advertenties voor cosmetische ingrepen niet gericht mogen zijn op jongeren onder de 18. NOS Stories ontdekte echter via TikTok Ads Library – een openbare tool waarin je kunt zien op welke doelgroep bedrijven zich richten – dat zeker tien bedrijven deze leeftijdsgroep van 13 tot 17 jaar als doelgroep hebben.

Naast de bevindingen via Ads Library gaven ook meer dan tweehonderd jongeren aan dat ze op TikTok reclames tegenkomen voor botox en andere behandelingen. NOS Stories maakte zelfs een fictief TikTok-account voor een 16-jarige en testte het platform. Binnen dertig minuten waren er al verschillende advertenties voor cosmetische behandelingen te zien.

Zorgelijk

Volgens sociaal wetenschapper Anne-Mette Hermans, die onderzoek doet naar de invloed van sociale media, kan het zien van deze video’s grote gevolgen hebben voor jongeren: “We zien twee dingen. Hoe meer video's je hierover ziet, hoe normaler je het gaat vinden. De bereidheid om iets aan jezelf te doen, wordt ook groter."

Ook de 15-jarige Arcadia merkt dat de content die ze op sociale media tegenkomt, haar steeds meer aan zichzelf doet twijfelen. "Ik word er heel onzeker van. Dan denk ik: als influencers al plastische chirurgie doen? Vergeleken met hen ben ik een trol," vertelt ze. Arcadia overweegt zelfs al mogelijke ingrepen.

De Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde uit ernstige zorgen over deze situatie: "Het is ontoelaatbaar dat artsen en klinieken zich niet aan de regels houden." In Nederland mogen jongeren onder de 18 geen cosmetische ingrepen ondergaan, en reclame hiervoor zou deze leeftijdsgroep dus helemaal niet mogen bereiken.

Klinieken en TikTok

NOS Stories benaderde na aanleiding van het onderzoek tien klinieken die adverteren richting minderjarigen. Vier klinieken reageerden en gaven aan niet te weten hoe hun advertenties waren ingesteld. Ze zeggen de advertenties er direct af te gaan halen.

TikTok reageert door te wijzen op hun beleid, waarin staat dat cosmetische content voor een 18+ publiek bedoeld is. Toch erkennen ze dat jongeren deze advertenties soms te zien krijgen. "Helaas is het systeem niet waterdicht. En hoewel we ons uiterste best doen en onze systemen doorlopend verbeteren, kan het zijn dat men content tegenkomt die er niet hoort."

Lifestyle
  • NOS, NOS Stories
  • Adobe Stock