doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Bewegingswetenschapper onthult: is het mogelijk om plaatselijk vet te verbranden?

Eindelijk het verlossende antwoord.
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
plaatselijk vet verbranden

Body positivity is wat ons betreft een van de beste bewegingen ooit. Elk lichaam is immers prachtig. Tegelijkertijd kan het dat je ook het beste uit je lichaam wilt halen door het sterker te maken. Vet verbranden en spieren opbouwen is een manier om dit te bereiken. Door been-oefeningen te doen, kun je bijvoorbeeld sterkere legs krijgen, maar betekent dit dan ook automatisch dat je alleen in dit gebied vet verbrandt? Een bewegingswetenschapper legt uit of plaatselijke vetverbranding mogelijk is.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Wel of niet mogelijk?

Verbrand je meer vet op je buik door vooral buikspieroefeningen te doen? En gaan je benen er strakker uitzien door wat vaker te squatten? Zo eenvoudig is het helaas niet, weet bewegingswetenschapper Roderick Voordouw te vertellen op GezondheidsNet. Sporten helpt natuurlijk om fitter te worden, maar heel gericht kunnen we het helaas niet aanpakken.

'Veel mensen denken dat ze vet op de probleemgebieden kwijt kunnen raken door oefeningen te doen waarbij ze de spieren in deze zones trainen. Dit is helaas niet mogelijk. De spieren nemen vrije vetzuren op uit het bloed tijdens inspanning en waar deze vrije vetzuren vandaan komen ‘bepaalt’ het lichaam zelf.'

Fabeltje

'Enkele onderzoeken laten zien dat krachttraining en cardiotraining op hoge intensiteit vooral vet op en in de buik deed verminderen', weet Voordouw te vertellen. Dat klinkt als goed nieuws, maar het ging hier om allerlei soorten oefeningen. 'De onderzoeksdeelnemers trainden echter niet alleen de buikspieren. Lokale vetverbranding door gerichte oefeningen kan dus naar het rijk der fabelen worden verwezen.' Oftewel: voor een plattere buik moet je gewoon álle lichaamsdelen blijven trainen.

Maar wat is nu beter om vet te verliezen: krachttraining of cardio? Eigenlijk is het antwoord: de workout die je het langste volhoudt. Intensieve trainingen blijken het beste te werken, of dit nu betekent dat je de longen uit je lijft rent op een loopband of dat je in het ijzer zwicht. Krachttraining heeft het positieve effect dat je er natuurlijk sneller spieren mee opbouwt. En meer spiermassa betekent een hogere ruststofwisseling – wat betekent dat je ook in rust meer calorieën verbrandt.

Gezonde voeding

Volgens Voordouw kun je best je voedingspatroon aanpassen, maar schrap geen hele voedingsgroepen. Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn allemaal nodig voor een gezond lichaam. 'Om gezond te blijven en goed te presteren heeft het lichaam alle voedingsstoffen nodig. Het kan geen kwaad om voorzichtig de verhoudingen tussen vetten, koolhydraten en eiwitten in de voeding te veranderen. Ook trainen op een lege maag is geen aanrader. Als de koolhydraatvoorraad leeg is, schakelt je lijf automatisch over op vetverbranding. Je kunt dan echter minder zwaar en doelgericht trainen.'

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');