doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Hoe zorgelijk is het als je ’s nachts vaak wakker wordt? 

Hoeveel wake-ups per nacht zijn ‘normaal’?
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
's nachts wakker worden

's Nachts wakker worden voor een nachtelijk bathroom break of door een nare droom: het overkomt ons allemaal weleens. Toch ontwaakt de een midden in de nacht vaker dan de ander. Daardoor rees de vraag: hoeveel wake-ups per nacht zijn ‘normaal’?

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

's Nachts wakker worden

Hoewel het behoorlijk vervelend kan zijn om ’s nachts wakker te worden, is het volkomen normaal, zo verzekert gezondheidspsycholoog Joshua Tal. Sterker nog: een nachtelijke wake-up gebeurt regelmatig zonder dat we het zelf doorhebben. Aan Mind Body Green verklaart de gezondheidspsycholoog dat dit niet per se betekent dat je slaapkwaliteit minder is.

'Meestal word je wakker tussen slaapfases in, dus je onderbreekt eigenlijk niets', legt Tal uit. Als je naar de wc moet, word je daarom vaak wakker wanneer je in een lichte slaap-fase verkeert. Ook word je in deze fase sneller wakker van een geluid.

Nachtelijke wake-ups voorkomen

Een paar keer per nacht uit je slaap ontwaken is dus niet zo erg. Ook val je vaak binnen 15 tot 30 minuten weer in slaap, wat ook volledig normaal is. Wil je voorkomen dat je ’s nachts wakker wordt? Dan zijn er gelukkig een aantal dingen die je kunt doen om optimaal te slapen.

Zorg er ten eerste voor dat je slaapkamer niet te warm is. Uit onderzoek blijkt dat de ideale slaapkamertemperatuur 18 graden is. Is het warmer? Dan slaap je vaak rustelozer en ben je vatbaarder voor nachtmerries. Ook kun je het beste niet te veel water drinken voor het slapengaan. En maak er geen big deal van als je tóch wakker wordt. Juist dan wordt het volgens Tal lastiger om de slaap weer te vatten.

Te vaak wakker worden

Af en toe wakker worden is dus niets zorgelijks. Geldt voor jou echter dat je regelmatig vier tot vijf keer per nacht ontwaakt en het lang duurt voor je weer indut? Dan kan het er volgens de gezondheidspsycholoog op duiden dat er wat anders aan de hand is. Hij raadt dan ook aan om er met een professional over te praten.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');