doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-60fef4a94744c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a94744c img{#fig-60fef4a94744c img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-60fef4a94744c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a94744c img{#fig-60fef4a94744c img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Wat er met je lichaam gebeurt als je met een beha aan slaapt

Dit is hoe laat je moet stoppen met eten voordat je gaat slapen

Een snack laat op de avond: kun je dat nou beter wel of niet doen?
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a947f17 img{#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a947f17 img{#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a947f17 img{#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fef4a947f17 img{#fig-60fef4a947f17 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Eten slapen

Vooral als je op een lekker vroeg Hollands tijdstip je avondeten naar binnen hebt gewerkt, kun je later op de avond nog wel wat trek krijgen. Elke avond is het dan ook weer een dilemma: neem je nou wel of niet nog een snackje? Is het eigenlijk slecht voor je om vlak voordat je gaat slapen nog wat te eten of niet? Wij hebben het antwoord én vertellen je hoe laat je het beste kunt stoppen met kanen.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Eten voor het slapengaan

Hoewel het ‘s avonds zo lekker is om een bakje chips te eten voor de televisie, kun je dit in de meeste gevallen beter niet doen. Zo kun je last krijgen van spijsverteringsproblemen, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, slapeloosheid, nachtmerries of zelfs langdurige gewichtstoename. Wanneer we slapen slaat ons lichaam calorieën namelijk op als vet, in plaats van ze te verbranden als energie.

Structuur

Sinds het begin van de coronacrisis staat ons leven op de kop. Veel mensen werken vanuit huis, wat betekent dat ze laat in bed kunnen kruipen en ‘s ochtends ook wat later hun bed uit kunnen rollen. Des te belangrijker is het om wél een goed eetschema te hebben, zo weet diëtist Bethany Doerfler.

“Ook al heb je nu geen structuur meer in je dag en heb je het gevoel dat je dag onvoorspelbaar is, het is belangrijk om je ontbijt, lunch, een snack en je avondeten goed te plannen”, legt ze uit. Door je aan zo’n schema te houden, zul je zien dat je niet ‘s avonds impulsief en gedachteloos een bakje chips naar binnen werkt.

Beste tijdstip

Hoewel een avondsnack op zijn tijd niet erg is, zijn diëtisten het erover eens dat het verstandig is om op een bepaald tijdstip te stoppen met eten. Hoe laat dat precies is, is echter lastiger vast te stellen. Natuurlijk heeft iedereen een ander ritme en een andere levensstijl, dus een universeel tijdstip is niet te geven.

Doerfler raadt aan om ervoor te zorgen dat je gedurende de nacht zo’n twaalf tot dertien uur vast. Osteopaat en diëtist Alexander Ford adviseert zijn patiënten om drie tot vier uur voor het slapengaan niets meer te eten, zodat je laatste maaltijd goed verteerd kan worden voordat je naar bed gaat.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');