doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Vaak last van migraine? Deze 5 dingen kunnen het voorkomen

Worth the try!
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615179c403cb9 img{#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615179c403cb9 img{#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615179c403cb9 img{#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-615179c403cb9 img{#fig-615179c403cb9 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}migraine

Als je weleens last hebt van migraine, dan weet je dat het je leven soms flink kan beïnvloeden. Je kunt urenlang in bed gaan liggen, medicijnen vragen bij de huisarts óf bepaalde dingen in je leven aanpassen om die vervelende hoofdpijn te voorkomen. Hoofdpijnspecialist dr. Lauren R. Natbody geeft tips.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

1. Kijk naar je dieet

Er is geen bewijs dat bepaalde voedingsstoffen migraine voorkomen – zo zijn de meningen ook verdeeld over het eten van chocolade. Toch is er een onderzoek dat enigszins suggereert dat het ketogene dieet, wat zich met name richt op voedingsmiddelen met veel vet en weinig koolhydraten, invloed heeft op migraine. Volgens een onderzoek onder 96 mensen hadden degenen die een keto-dieet volgden minder vaak last van migraine. Ook het eten van meer omega-3-voedingsmiddelen en minder omega-6-voedingmiddelen zou volgens dr. Natbody kunnen helpen.

2. Overweeg magnesium tabletten

Wanneer je veel last hebt van hoofdpijn, dan kan dit onderzoek van de American Migraine Foundation wellicht helpen. In 2012 hebben ze namelijk onderzocht wat het effect is van magnesium op migraine. Uit het onderzoek blijkt dat magnesium de hersensignalen kan voorkomen die “visuele en sensorische veranderingen” veroorzaakt. En dit zorgt voor die vervelende hoofdpijn. Daarnaast kan magnesium ook de pijn overdragende chemicaliën in de hersenen verminderen of blokkeren. Raadpleeg altijd een arts voordat je begint met magnesium tabletten.

3. Zorg voor voldoende hydratatie

“Uitdroging is een bekende trigger voor migraine”, zegt dr. Natbony. Als je lichaam is uitgedroogd, beïnvloedt dit het lichaam op alle niveaus. Dit kan ertoe leiden dat er minder bloed en zuurstof aan de hersenen wordt afgegeven. Hierdoor kunnen pijnvezels rond de hersenen worden geactiveerd, wat leidt tot een migraineaanval. Om die vervelende hoofdpijn te voorkomen, kun je dus het beste voldoende water drinken. Volgens dr. Natbony is dit minimaal 2 liter water. Voor elk half uur lichaamsbeweging stelt ze voor om daar ongeveer 50 milliliter aan toe te voegen.

4. Probeer niet te veel te stressen

Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar stress is een grote trigger voor migraine. Probeer dit daarom zoveel mogelijk te voorkomen. Kies er bijvoorbeeld voor om te mediteren, een yogales te volgen of een warm bad te nemen. Doe dit ook regelmatig zodat je lichaam hieraan went.

5. Denk aan je nachtrust

Volgens dr. Natbony is er een onmiskenbaar verband tussen migraine en slaap. Ze legt uit: “Wanneer iemands slaapschema onregelmatig wordt, worden migraineaanvallen gemakkelijk getriggerd. Het is dus noodzakelijk voor mensen met migraine om een goede slaaproutine vast te stellen.” Daarom raadt ze aan om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan. Streef naar minimaal 7-8 uur slaap per nacht, want consistentie is belangrijk bij het voorkomen van migraine.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');