doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_menu_allpages');

Dit is waarom het belangrijk is om voor middernacht in slaap te vallen

Ai!
doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617490b19e5c9 img{#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617490b19e5c9 img{#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617490b19e5c9 img{#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617490b19e5c9 img{#fig-617490b19e5c9 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}slapen voor middernacht

Een goede nachtrust is belangrijk voor je productiviteit en algehele gezondheid. Ben je een echte nachtbraker? Dan hebben we 'slecht' nieuws voor je. Als je na middernacht gaat slapen, kun je namelijk bepaalde slaapvoordelen verliezen. We leggen je in dit artikel uit hoe dat zit.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_top_article');

Interne biologische klok

Je interne biologische klok, ook wel het circadiaans ritme genoemd, stuurt signalen naar je hersenen die aangeven dat het tijd is om te gaan slapen zodra de zon ondergaat. Verstoor je dit ritme door bijvoorbeeld later naar bed te gaan? Dan kun je je interne biologische klok verstoren, waardoor het ook je lichamelijke en geestelijke gezondheid kan beïnvloeden. Ai!

Het circadiaans ritme helpt je hersenen bij te houden wanneer je wakker moet zijn en wanneer je zou moeten slapen. Dit wordt allemaal bepaald op basis van lichtverandering in je omgeving, denk aan de zonsopgang en zonsondergang. "Licht dat onze ogen binnenkomt zorgt ervoor dat de hersenen melatonine onderdrukken, een van de belangrijkste hormonen die de slaap regelt", legt slaapspecialist en neurowetenschapper Chelsie Rohrscheib uit aan RealSimple.

Melatonine

Melatonine is een hormoon dat je lichaam een signaal geeft om te gaan slapen. "Naarmate het 's avonds donkerder wordt en er minder licht in onze ogen komt, neemt je melatonineproductie toe totdat een bepaalde drempel wordt bereikt. Op dat moment geeft het een signaal aan de hersenen af dat het tijd is om te gaan slapen", zegt Rohrscheib.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_middle_article');

Enne, over het algemeen wordt dit signaal dus al ruim voor middernacht afgegeven. Dus hoe langer je wakker blijft na dit punt, hoe meer je je natuurlijke slaapcyclus verstoort.

Voordelen en gevolgen

Waarom is het dan zo belangrijk om voor middernacht te gaan slapen? Volgens de neurowetenschapper kan het je algehele welzijn positief beïnvloeden. "Slapen voor middernacht helpt om ervoor te zorgen dat je overdag aan genoeg uren aan licht wordt blootgesteld, wat je melatonineproductie weer reguleert."

Wat als je dit niet doet? "Niet vroeg genoeg wakker worden in de ochtend en niet de blootstelling aan de zon krijgen die je nodig hebt om je circadiane ritme te behouden, wordt geassocieerd met moeite met in slaap vallen, in slaap blijven, en kan invloed hebben op je gezondheid", aldus Rohrscheib.

Af en toe na middernacht naar bed gaan, is natuurlijk helemaal niet zo erg - en vaak ook onvermijdelijk. Maar ga je regelmatig of altijd na middernacht naar bed? Dan kan het uiteindelijk wél leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. "Het kan leiden tot chronische uitputting en vermoeidheid. Het kan zelfs schildklierproblemen en een burn-out veroorzaken", voegt slaapexpert en psycholoog Nerina Ramlakhan uit.

doDisplay('div-gpt-ad-HISNL_in-content_bottom_article');