Heb jij het goede voornemen om milieubewuster te zijn, of om minder pakketjes te bestellen? Postorderbedrijf OTTO deed een duurzaamheidsonderzoek en wij delen de resultaten.
December
Sinterklaas is terug in Spanje en de kerstman bevindt zich weer op de Noordpool. Oftewel: december hebben we achter ons gelaten en we beginnen vol goede moed aan een nieuw decennium, een nieuw jaar, een nieuwe maand.
De bezoekjes van die twee fictieve personen zorgden er weer voor dat er veel pakketjes werden besteld. Postorderbedrijf OTTO deed een duurzaamheidsonderzoek en deelt de volgende resultaten.
Onderzoek
Het onderzoek werd gehouden onder 1227 respondenten en de vraag die centraal stond was: hoe milieubewust vinden we onszelf?
Op die vraag kennen Nederlanders zichzelf een gemiddelde score van 3 toe op een schaal van 0 tot 5. Zij vinden ook dat zij zich (een beetje) inzetten voor het milieu: 49,5% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat alle beetjes helpen om het milieu te verbeteren. Daarentegen is er een groep van 27,4% die vindt dat ze al genoeg doet voor het milieu. Energie besparen, voedselverspilling tegengaan en afval recyclen zijn populaire duurzame maatregelen.
Bestellen
Is het online koopgedrag ook zo'n maatregel? Niet echt. De meeste respondenten (54,6%) bestellen 1 of minder pakketjes per maand. Gevolgd door 39,8% die 2 tot 5 pakketjes per maand bestelt, terwijl we toch weten dat al die orders alles behalve goed zijn voor het milieu?
Is er dan schaamte? Nee. Of we nu 1 of meer dan 10 pakketjes per maand bestellen, we hebben amper last van bezorgschaamte. 78% van de Nederlanders geeft dat namelijk aan. Wie wel eens last heeft van bezorgschaamte zijn millennials. De 26- tot 35-jarigen geven vaker aan zich te schamen dan andere leeftijdsgroepen.
Wil je meer weten of het onderzoek? Klik hier.
Bron: OTTO | Beeld: iStock
- OTTO
- iStock