Een Dry Summer in plaats van Dry January? De zomer wint het van januari, als het op alcohol minderen aankomt

In Nederland lijkt er een verschuiving gaande in het alcoholgebruik, die de trend van Dry January langzaam overstijgt. Uit recent onderzoek blijkt dat steeds meer mensen de zomer gebruiken als moment om hun alcoholgebruik te minderen.

water

Bewust drinkgedrag bij jongere generaties

Recent onderzoek van het botanische biermerk Lowlander, uitgevoerd door het Future of Food Institute, toont een groeiende trend onder jongere generaties die bewuster omgaan met alcohol. Hoe jonger de generatie, hoe vaker men aangeeft minder te drinken.

Uit de cijfers blijkt bijvoorbeeld dat 49% van de Gen Z-ers wekelijks of vaker drinkt. Dit percentage ligt bij millennials (56%), Gen X (57%) en babyboomers (61%) een stuk hoger. Toch geeft maar liefst 39% van de alcoholgebruikers aan de afgelopen vijf jaar minder te zijn gaan drinken. Bij Gen Z is dit percentage opvallend hoger: 23% zegt bewust minder te willen drinken, terwijl dit bij de oudere generaties lager ligt.

De zomer als het nieuwe moment om te minderen

Hoewel Dry January vaak het startpunt is voor mensen die hun alcoholgebruik tijdelijk willen verlagen, blijkt de zomer steeds populairder te worden als moment om minder te drinken. Zo’n 33% van de ‘minderaars’ kiest Dry January als startpunt, maar in de zomermaanden ligt dat percentage zelfs rond de 50%. Het lijkt erop dat het warmere weer en de vakantiesfeer mensen nog meer aansporen om gezonder en bewuster om te gaan met alcohol. Vooral vrouwen blijken vaker Dry January te gebruiken als strategie (39%) dan mannen (29%).

Zebra striping populair

Een opvallende strategie die steeds vaker voorkomt, is ‘zebra striping’: het afwisselen van alcoholische en non-alcoholische dranken op een avond. 17% van de mensen die hun alcoholgebruik minderen, past deze techniek toe. Deze strategie helpt om het alcoholgebruik in te perken zonder volledig af te zien van sociale gelegenheden. Ook is het opvallend dat mensen het hele jaar door steeds vaker letten op hun alcoholgebruik, vooral doordeweeks. Thuis blijkt hierbij de belangrijkste plek: 71% van de Nederlanders die minder drinken, geven aan dat ze thuis hun alcoholconsumptie hebben verminderd.

Steun in de horeca

In de horeca is deze trend ook zichtbaar. Meer dan 1 op de 5 Nederlanders houdt bij het kiezen van een restaurant of café rekening met het aanbod van alcoholarme of alcoholvrije dranken. Bij millennials is dit zelfs meer dan 1 op de 3. Bovendien bestellen steeds meer mensen dranken met een laag alcoholpercentage (tussen 0,6% en 3,5%), waarbij 1 op de 3 mensen uit Gen Z en millennials kiest voor deze lichtere dranken. De beschikbaarheid van betere niet-alcoholische alternatieven blijkt dan ook een belangrijke motivatie voor mensen om minder te drinken.

Redenen om te minderen

De voornaamste redenen om met alcohol te minderen zijn gezondheidsgerelateerd. Maar liefst 67% van de ondervraagden noemt ‘fitter worden’ als motivatie, gevolgd door ‘meer energie’ (61%) en ‘algemene mentale gezondheid’ (61%). Vooral onder Gen Z is de wens om fitter te worden zeer groot (75%), net als de motivatie om ‘geen behoefte meer aan alcohol’ te hebben (74%). Daarnaast speelt het financiële aspect ook een rol, vooral onder jongeren: 71% van de Gen Z-ers geeft aan geld te willen besparen door minder te drinken. Bij de oudere generaties ligt dit percentage lager.

Er is ook een interessante bijkomstigheid: 46% van de Gen Z-ers zegt een slechte ervaring te hebben gehad onder invloed van alcohol, wat hen motiveert om minder te drinken. Deze groep lijkt zich steeds bewuster te worden van de impact van alcohol op hun welzijn en kiest daarom vaker voor een bewuster en gezonder leven.

Lifestyle
  • Lowlander, Future of Food Institute
  • Adobe Stock